Post, Tamár (2025) In angstige afwachting van de middelbare school: De rol van faalangst en zelfwaardering bij de verwachtingen over de transitie naar het voortgezet onderwijs. Master thesis, Educational Sciences.
![]() |
Text
Masterthesis-Tamr-Post---S3754685.pdf Restricted to Repository staff only Download (2MB) |
Abstract
De transitie van het primair naar het voortgezet onderwijs kan een stressvolle gebeurtenis zijn voor leerlingen, waarbij hun verwachtingen over deze overgang van grote invloed kunnen zijn op hoe zij deze daadwerkelijk ervaren. Deze kwantitatieve studie richt zich op het verband tussen faalangst, zelfwaardering en de pre-transitieverwachtingen van leerlingen in groep 7 en 8. De onderzoeksvragen onderzochten in hoeverre faalangst samenhangt met de (academische en sociale) verwachtingen over de schoolovergang en in welke mate zelfwaardering deze relatie beïnvloedt. De data zijn verzameld met een vragenlijst bij 168 leerlingen in Nederland. De groep respondenten bestaat uit 63 jongens en 103 meisjes, met een gemiddelde leeftijd van 11,23. De resultaten suggereren dat leerlingen met meer faalangst overwegend negatievere verwachtingen hebben, waarentegen leerlingen met een hogere zelfwaardering positievere verwachtingen hebben. Er werd echter geen bewijs gevonden voor een modererende rol van zelfwaardering in de relatie tussen faalangst en pre-transitieverwachtingen. Een sensitiviteitsanalyse toonde aan dat deze verbanden robuust waren over verschillende achtergrondkenmerken (gender, groep, doubleren en klas overslaan). Het effect van faalangst op de pre-transitieverwachtingen verdween in een model waarin ook zelfwaardering werd meegenomen, wat mogelijk wijst op een indirecte invloed van faalangst via zelfwaardering. De bevindingen benadrukken het belang van aandacht voor zowel faalangst als zelfwaardering bij de voorbereiding op de schoolovergang. Door in het primair onderwijs vroegtijdig in te zetten op het versterken van zelfwaardering en het bevorderen van positieve verwachtingen over het voortgezet onderwijs verkleinen we mogelijk de kans dat de transitie een negatieve impact zal hebben op kinderen. Trefwoorden: schooltransitie, pre-transitieverwachtingen, faalangst, zelfwaardering.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Sijtsema, J.J. |
Degree programme: | Educational Sciences |
Differentiation route: | Onderwijskunde [Master Educational Sciences] |
Date Deposited: | 25 Jun 2025 12:27 |
Last Modified: | 25 Jun 2025 12:27 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5122 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |