Zijlstra, Gerda (2025) De potentie van het Spel van de Week voor de ontwikkeling van sociale relaties: een literatuurstudie. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).
![]() |
Text
Bachelorwerkstuk-Gerda-Zijlstra.pdf Restricted to Repository staff only Download (423kB) |
Abstract
In het onderwijs is er veel aandacht voor de sociale vaardigheden. Meerdere interventies zijn hiervoor in te zetten. Echter is er nog niet veel bekend over de effecten van een spelmethode op de sociale vaardigheden en relaties bij leerlingen. Een nieuw sociaal- emotioneel spel, het Spel van de Week, lijkt in de praktijk positief te bevallen. Echter is dit nog niet onderzocht. In dit onderzoek is met behulp van een systematische review en inhoudsanalyse onderzocht wat de huidige wetenschappelijke inzichten zijn over de effecten van spelmethoden op sociale vaardigheden en relaties bij leerlingen, om zo een beter beeld te krijgen van het potentieel van het Spel van de Week. Aan de hand van de vragen: ‘Wat is er bekend over de (ervaren) effecten van spelmethodes voor de ontwikkeling van sociale relaties voor de midden- en bovenbouw van het primair onderwijs?’ en ‘In hoeverre komen (ervaren) effectieve spelmethodes voor de sociaal-emotionele ontwikkeling op groepsniveau overeen met het Spel van de Week?’, is dit onderzocht. Negen kwantitatieve en kwalitatieve studies zijn geïncludeerd in de review. De resultaten laten zien dat spelmethodes zoals het Taakspel en PAX-GBG positieve (ervaren) effecten hebben op samenwerking, interacties en groepsgevoel. Werkzame elementen hierin zijn groepsspellen, visuele hulpmiddelen, beloningen en duidelijke regels. Het Spel van de Week bevat al deze elementen, behalve groepsspellen aangezien het Spel van de Week gericht is op individuele competitie. Dit onderzoek laat zien dat er theoretisch potentie zit in het Spel van de Week, maar vervolgonderzoek is nodig om de effectiviteit daadwerkelijk te onderbouwen.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Hingstman, M. |
Degree programme: | Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) |
Differentiation route: | None [Bachelor AOLB] |
Date Deposited: | 25 Jun 2025 12:28 |
Last Modified: | 25 Jun 2025 12:28 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5123 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |