Javascript must be enabled for the correct page display

Positive Experiences of Sexual Orientation in Bi+ Adolescents: A Language-based Analysis

Dubbelboer, Annabel (2025) Positive Experiences of Sexual Orientation in Bi+ Adolescents: A Language-based Analysis. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
MasterthesisBifinalDubbelboerS4310969.docx.pdf

Download (488kB) | Preview

Abstract

Onderzoek naar biseksualiteit is beperkt en richt zich vaak op negatieve uitkomsten zoals stigma, marginalisering en onzichtbaarheid. In tegenstelling stond in deze studie de positieve ervaringen van bi+ adolescenten centraal, door de waargenomen positieve aspecten van hun seksuele oriëntatie te onderzoeken, de relatie met zichtbaarheid, en of deze verbanden verschillen naar genderidentiteit en seksuele identiteit. Leeftijd werd meegenomen als confounder. Een mixed-methods benadering werd gebruikt, waarbij taalgebaseerde analyse van open antwoorden in een vragenlijst werd gecombineerd met statistische modellering. De steekproef bestond uit 1.931 bi+ adolescenten van 16 tot 25 jaar (M = 19,25) in Nederland. Met behulp van de Linguistic Inquiry and Word Count (LIWC-22) software (Boyd et al., 2022) werden vijf thematische constructen gekwantificeerd: nieuwsgierigheid, identiteit, middelen voor welzijn, seksuele pluspunten, en sociale verbondenheid. Seksuele pluspunten en sociale verbondenheid kwamen het vaakst voor in de antwoorden. Regressieanalyses werden uitgevoerd met SPSS. Uit de bevindingen bleek dat positief identiteitsgerelateerd taalgebruik een bescheiden verband had met grotere zichtbaarheid (β = 0,02, p = 0,046). Verder was de negatieve associatie tussen zichtbaarheid en nieuwsgierigheid sterker voor monoseksuele adolescenten (β = 0,05, p = 0,042) dan voor non-monoseksuele adolescenten. Er werden geen verschillen gevonden voor de andere positieve aspecten en de associaties verschilden ook niet per genderidentiteit. Non-binaire adolescenten rapporteerden echter over het algemeen grotere zichtbaarheid. De bevindingen suggereren dat bi+ adolescenten niet uitsluitend gekenmerkt wordt door risico’s, maar ook door positieve aspecten, die meer aandacht verdienen in zowel onderzoek als praktijk.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Baams, L.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Youth 0-21, Society and Policy [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 26 Jun 2025 07:15
Last Modified: 26 Jun 2025 07:15
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5127

Actions (login required)

View Item View Item