Javascript must be enabled for the correct page display

Piet, Progressie en Publieke Perceptie: Mondiale identiteit als mediator tussen opleidingsniveau en houding tegenover Zwarte Piet

Tuin, Arend van der (2025) Piet, Progressie en Publieke Perceptie: Mondiale identiteit als mediator tussen opleidingsniveau en houding tegenover Zwarte Piet. Bachelor thesis, Sociology.

[img]
Preview
Text
vanderTuins5248825EindversieScriptie.docx.pdf

Download (3MB) | Preview

Abstract

In het publieke debat over de Zwarte Piet traditie botsen nostalgische gevoelens met de kwetsende raciale karikatuur van de Zwarte Piet figuur. Eerdere studies suggereren dat vooral lager opgeleiden de traditionele Zwarte Piet willen behouden. Deze scriptie onderzoekt of (1) hoger opgeleiden inderdaad vaker minder pro-Zwarte Piet zijn en (2) of dit verklaard kan worden door een tussenliggende factor, namelijk Mondiale identiteit: het gevoel van verbondenheid met de gehele wereldgemeenschap. Met data uit het LISS-Panel (n= 1393, alleen autochtone Nederlandse huishoudhoofden) is een logistische regressie uitgevoerd. In de analyse is gekeken naar hoe opleidingsniveau (voorspeller), mondiale identiteit (mediator) en geslacht, leeftijd en stedelijkheid (controlevariabelen) samenhangen met houding tegenover Zwarte Piet. De hypothesen zijn hier getoetst volgens de vier stappen van Baron & Kenny om mediatie vast te stellen. De bevindingen wijzen erop dat hoger opgeleiden inderdaad (significant) minder pro-Zwarte Piet zijn, maar dat dit verschil niet wordt verklaard door mondiale identiteit. Mondialiteit lijkt op zichzelf wel een rol te spelen, maar de resultaten suggereren dat andere verklaringen zwaarder wegen bij het verschil in houding tegenover Zwarte Piet tussen hoger en lager opgeleiden. Vervolgonderzoek is nodig om de mechanismen achter dit verschil beter te begrijpen, maar dit onderzoek doet ook voorstellen voor hoe beleidsmakers het inzicht dat mondiale identiteit op zichzelf een rol speelt, kunnen benutten om spanningen binnen het Zwarte Piet debat te verminderen

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Smaniotto, R.C. and Veenstra, R.
Degree programme: Sociology
Differentiation route: None [Bachelor Sociology]
Date Deposited: 26 Jun 2025 07:17
Last Modified: 26 Jun 2025 07:17
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5130

Actions (login required)

View Item View Item