Javascript must be enabled for the correct page display

Geleerd van mijn ouders: Hoe een autoritatieve opvoedstijl, prosociaal gedrag en prosociale waarden van ouders van invloed zijn op de mondiale identiteitsvorming.

Wewerinke, Eva (2025) Geleerd van mijn ouders: Hoe een autoritatieve opvoedstijl, prosociaal gedrag en prosociale waarden van ouders van invloed zijn op de mondiale identiteitsvorming. Bachelor thesis, Sociology.

[img]
Preview
Text
Wewerinke-Eva---BAW.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

In een wereld die wordt geconfronteerd met grensoverschrijdende uitdagingen zoals geopolitieke spanningen, klimaatverandering en migratiestromen, is het ontwikkelen van een mondiale identiteit – een gevoel van verbondenheid met en verantwoordelijkheid voor de mensheid als geheel – van groot maatschappelijk belang. Dit onderzoek richt zich op de vraag hoe opvoedingskenmerken, specifiek een autoritatieve opvoedstijl, het prosociale gedrag van ouders en hun prosociale waarden, bijdragen aan het ontstaan van een mondiale identiteit. Op basis van theoretisch onderzoek werd verondersteld dat een autoritatieve opvoedstijl, evenals het vertonen van prosociaal gedrag en het benadrukken van prosociale waarden door ouders, zouden leiden tot een sterkere mondiale identiteit. Aan de hand van een secundaire data-analyse op basis van het Nederlandse LISS-panel (n=653), werd met behulp van multipele regressieanalyse de invloed van deze variabelen onderzocht, waarbij gecontroleerd werd voor geslacht, leeftijd, herkomst en ouderlijk opleidingsniveau. Er zijn zes regressiemodellen geschat waarin de onderlinge en gezamenlijke invloeden van ouderlijke opvoedstijl, prosociaal gedrag en prosociale waarden van ouders zijn onderzocht. De resultaten tonen aan dat alleen een autoritatieve opvoedstijl een significante, zij het beperkte, positieve invloed heeft op de ontwikkeling van een mondiale identiteit. Het vertonen van prosociaal gedrag of het benadrukken van prosociale waarden door ouders bleek geen significante bijdrage te leveren; dit wordt mogelijk veroorzaakt door conceptuele overlap. Deze bevinding suggereert dat de rol van ouderlijke opvoeding complex is en mogelijk samenhangt met bredere sociale contexten, zoals interculturele ervaringen en peer-invloeden. Toekomstig onderzoek zou kunnen onderzoeken of het type prosociaal gedrag (parochiaal vs. internationaal) of bredere sociale leeromgevingen een sterkere rol spelen in het ontwikkelen van mondiale identiteiten.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Smaniotto, R.C.
Degree programme: Sociology
Differentiation route: None [Bachelor Sociology]
Date Deposited: 26 Jun 2025 07:17
Last Modified: 26 Jun 2025 07:17
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5131

Actions (login required)

View Item View Item