Hensen, Naomi (2025) In kaart brengen van risico- en beschermende factoren bij jonge kinderen: De rol van leerkrachtzorgen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Scriptie-Naomi-Hensen.pdf Download (542kB) | Preview |
Abstract
Veel kinderen worden blootgesteld aan ingrijpende jeugdervaringen (ACEs), die een negatieve invloed kunnen hebben op hun ontwikkeling en mentale welzijn. Vooral bij jonge kinderen worden trauma-gerelateerde symptomen vaak gedragsmatig geuit in plaats van verbaal benoemd, wat vroege signalering complex maakt. Leerkrachten spelen een cruciale rol in het herkennen van gedragsmatige signalen die kunnen wijzen op trauma, maar beschikken vaak niet over voldoende hulpmiddelen en training om dit effectief te doen. Dit onderzoek onderzoekt de relatie tussen door leerkrachten gerapporteerde zorgen over leerlingen van 4 tot 8 jaar en de geobserveerde risico- en beschermende factoren gerelateerd aan trauma, gemeten met het ReBTOSS-screeningsinstrument. Er is gebruikgemaakt van een mixed-methods ontwerp, waarbij kwantitatieve analyses van 454 ingevulde ReBTOSS-formulieren zijn gecombineerd met een thematische analyse van 162 open antwoorden van leerkrachten waarin zij hun zorgen toelichten. De resultaten laten zien dat leerlingen over wie leerkrachten veel zorgen rapporteerden, significant meer risicofactoren (r ≈ .40) en minder beschermende factoren (r ≈ .38) vertoonden dan leerlingen over wie weinig zorgen werden geuit. De kwalitatieve data laten zien dat hoge leerkrachtzorgen vooral samenhingen met gedragsproblemen en gezinsproblematiek, terwijl lage zorgen vaker verband hielden met cognitieve moeilijkheden. Trauma werd alleen expliciet genoemd in gevallen met hoge zorgen, wat eerdere bevindingen ondersteunt dat trauma bij jonge kinderen vaak pas wordt herkend wanneer het gedrag sterk opvalt. Deze bevindingen onderstrepen het belang van gestructureerde screeningsinstrumenten zoals ReBTOSS bij het vroegtijdig signaleren van trauma-gerelateerd gedrag. Daarnaast suggereren ze dat leerkrachtzorgen waardevolle indicatoren kunnen zijn van zowel risicofactoren als veerkracht. Vervolgonderzoek wordt aanbevolen om te onderzoeken of training in traumasensitieve observatie de nauwkeurigheid van leerkrachtbeoordelingen verbetert.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Kupers, W.E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 26 Jun 2025 07:20 |
Last Modified: | 26 Jun 2025 07:20 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5135 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |