Javascript must be enabled for the correct page display

Stage-ervaring in het sbo/so en de zelfeffectiviteit op het gebied van inclusief onderwijs van leerkrachten in opleiding: Een kwantitatief onderzoek.

Schippers, Jessie (2025) Stage-ervaring in het sbo/so en de zelfeffectiviteit op het gebied van inclusief onderwijs van leerkrachten in opleiding: Een kwantitatief onderzoek. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img] Text
Bachelorwerkstuk-Jessie-Schippers-S4649885.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (547kB)

Abstract

Naar aanleiding van internationale ontwikkelingen met betrekking tot het recht van kinderen op inclusief onderwijs, zijn aanpassingen nodig binnen het Nederlandse onderwijsstelsel. Zelfeffectiviteit op het gebied van inclusief onderwijs van leerkrachten is een sleutelfactor om een inclusieve praktijk te realiseren. Lerarenopleidingen kunnen de zelfeffectiviteit op het gebied van inclusief onderwijs van leerkrachten in opleiding verbeteren en leerkrachten in opleiding voorbereiden op het lesgeven in een inclusieve omgeving. Deze studie onderzocht of stage-ervaring in het speciaal (basis)onderwijs verband houdt met de zelfeffectiviteit op het gebied van inclusief onderwijs van Nederlandse leerkrachten in opleiding. De Teacher Efficacy for Inclusive Practices Short Form (TEIP-SF) werd gebruikt om de zelfeffectiviteit op het gebied van inclusief onderwijs te meten. Zowel de algehele zelfeffectiviteit op het gebied van inclusief onderwijs als de zelfeffectiviteit op het gebied van inclusief onderwijs met betrekking tot het geven van inclusieve instructie, het omgaan met gedrag en samenwerking met professionals werden gemeten. Een t-toets voor onafhankelijke groepen werd gebruikt om verschillen te bepalen tussen leerkrachten in opleiding met en zonder stage-ervaring in het speciaal (basis)onderwijs met betrekking tot zelfeffectiviteit op het gebied van inclusief onderwijs. De resultaten lieten significante verschillen zien tussen leerkrachten in opleiding met en zonder stage-ervaring in het speciaal (basis)onderwijs. Er kon geconcludeerd worden dat leerkrachten in opleiding met stage-ervaring in het speciaal (basis)onderwijs een significant hogere zelfeffectiviteit op het gebied van inclusief onderwijs laten zien in vergelijking met leerkrachten in opleiding zonder stage-ervaring in het speciaal (basis)onderwijs. Toekomstig onderzoek kan nagaan welke stage-ervaringen het meest effectief zijn in het ontwikkelen van een hogere zelfeffectiviteit op het gebied van inclusief onderwijs en hoe zelfeffectiviteit op het gebied van inclusief onderwijs tot uiting komt in inclusieve praktijken. Lerarenopleidingen wordt geadviseerd om te overwegen om stages in het speciaal (basis)onderwijs structureel aan te bieden en te stimuleren als onderdeel van hun curriculum. Sleutelwoorden: inclusie, leerkrachten in opleiding, zelfeffectiviteit, stage-ervaring, speciaal (basis)onderwijs

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Middel, F.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 26 Jun 2025 07:22
Last Modified: 26 Jun 2025 07:22
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5138

Actions (login required)

View Item View Item