Bil, Demi (2025) Zicht op kwetsbaarheid in de klas: Een mixed-methods onderzoek naar de verschillen in Teacher Self-Efficacy bij het omgaan met verschillende typen kwetsbare leerlingen in het basisonderwijs. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Thesis-Demi-Bil-S6150322.pdf Download (692kB) | Preview |
Abstract
De aandacht voor kwetsbare leerlingen is de afgelopen jaren toegenomen, mede door maatschappelijke ontwikkelingen zoals de coronapandemie (Nederlands Jeugdinstituut, 2020; Inspectie van Onderwijs, z.d.). Tegelijkertijd ervaren leerkrachten in toenemende mate druk om passend onderwijs te bieden aan een diverse groep leerlingen (Smeets et al., 2019). Dit vraagt om inzicht in hoe kwetsbaarheid wordt beleefd door leerkrachten en wat dit betekent voor het vertrouwen van leerkrachten in hun eigen handelen, oftewel hun Teacher SelfEfficacy (TSE) (Bandura, 1997; Tschannen-Moran & Hoy, 2001). In dit mixed-methods onderzoek is onderzocht hoe leerkrachten kwetsbare leerlingen definiëren, hoe zij hun eigen effectiviteit bij het begeleiden van deze leerlingen ervaren en welke ondersteuning zij hierbij nodig hebben. Data werd verzameld via een vragenlijst onder 108 leerkrachten en 15 interviews. De resultaten laten zien dat kwetsbaarheid breed wordt geïnterpreteerd, met omgevingsfactoren zoals een instabiele thuissituatie als meest genoemd. Leerkrachten rapporteren gemiddeld een lagere TSE bij kwetsbare leerlingen dan bij niet-kwetsbare leerlingen, vooral bij gedragsproblemen en problemen in de omgeving. Samenwerking, specialistische ondersteuning, oudercontact, scholing en betrokkenheid van de schoolleiding blijken belangrijke factoren te zijn die bijdragen aan het versterken van TSE. De resultaten benadrukken een systemische blik op kwetsbaarheid in het basisonderwijs, wat aansluit bij het sociaal ecologisch model van Bronfenbrenner (Bronfenbrenner, 1994).
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Kupers, W.E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 26 Jun 2025 07:23 |
Last Modified: | 26 Jun 2025 07:23 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5139 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |