Javascript must be enabled for the correct page display

Stages in het VSO: Onderwijsprofessionals aan het Woord

Berg, Marrit van den (2025) Stages in het VSO: Onderwijsprofessionals aan het Woord. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
BachelorwerkstukS5279534MarritvandenBerg2025.pdf

Download (471kB) | Preview

Abstract

Dit onderzoek richt zich op de percepties van leerkrachten, intern begeleiders en stagecoördinatoren binnen het voortgezet speciaal onderwijs in Nederland, met betrekking tot de vormgeving en effectiviteit van het stageaanbod. Aan de hand van interviews met 17 professionals van zes scholen binnen één organisatie zijn overeenkomsten en verschillen in hun opvattingen geanalyseerd. De resultaten tonen een algemene waardering voor de opbouw van het stageaanbod (BIS-BES-ZES), maar benadrukken ook enkele uitdagingen, zoals een tekort aan stageplekken, de behoefte aan meer structuur en de wens voor een gevarieerder aanbod. Ondanks verschillen in meningen over de vormgeving van het stageaanbod, is er wel consensus over de effectiviteit ervan in het ontwikkelen van beroepsvaardigheden en het voorbereiden van leerlingen op de arbeidsmarkt. De bevindingen wijzen ook op het belang van toegewezen rollen: die beïnvloeden de verwachtingen van professionals, wat aansluit bij de Positioning Theory. Kortom: dit onderzoek laat zien dat onderwijsprofessionals zowel gedeelde als uiteenlopende perspectieven hebben op het stageaanbod binnen het VSO. Door deze percepties expliciet te vergelijken, levert het onderzoek een bijdrage aan de bestaande literatuur, die vaak focust op andere groepen betrokkenen. Om de effectiviteit van stages binnen het VSO te vergroten, wordt aanbevolen het aantal beschikbare plekken uit te breiden en een breder aantal sectoren aan te bieden.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Ritzema, E.S.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 26 Jun 2025 09:09
Last Modified: 26 Jun 2025 09:09
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5143

Actions (login required)

View Item View Item