Javascript must be enabled for the correct page display

In een Goede Flow naar het VO: Een Onderzoek naar de Overeenstemming in Opvattingen tussen Leerling/Ouder/Leerkracht met Betrekking tot de Vaardighedencheck

Drooge, Lava van (2025) In een Goede Flow naar het VO: Een Onderzoek naar de Overeenstemming in Opvattingen tussen Leerling/Ouder/Leerkracht met Betrekking tot de Vaardighedencheck. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
MasterthesisvanDroogeS4042972upload-.pdf

Download (729kB) | Preview

Abstract

Probleem- & vraagstelling: Hoewel de PO-VO overgang als cruciaal wordt beschouwd, verloopt deze niet altijd soepel. Er bestaan uiteenlopende perspectieven tussen leerkracht, ouder en leerling. Het overbruggen van de PO-VO kloof is essentieel en kan worden ondersteund door inzet van de Vaardighedencheck, die de verschillende perspectieven in kaart brengt. Dit onderzoek richt zich op het vaststellen in hoeverre de opvattingen van leerling/ouder/leerkracht van elkaar verschillen en in hoeverre ze dichter bij elkaar komen na een bespreking. Methode: Een correlationeel kwantitatief onderzoeksopzet in combinatie met een gemakssteekproef werd toegepast. Voor de eerste onderzoeksvraag werden data van 307 beoordelaarsparen gebruikt, voor de tweede onderzoeksvraag waren dit 33 beoordelaarsparen. De interbeoordelaarsbetrouwbaarheid is geanalyseerd met de gewogen Cohen's kappa en Krippendorff’s alfa. Resultaten: De gemiddelde interbeoordelaarsbetrouwbaarheid tussen leerkracht en ouder is redelijk (M = .254), tussen ouder en leerling zwak (M = .187) en tussen leerkracht en leerling ook zwak (M = .163). De gemiddelde interbeoordelaarsbetrouwbaarheid tussen de drie beoordelaars is beperkt (M = .247). Daarnaast blijkt α gemiddeld .008 lager uit te vallen na herhaling; een niet-significant verschil (p = .851). Conclusie: De algemeen beperkte overeenstemming tussen leerling, ouder en leerkracht onderstreept de meerwaarde van een drieperspectievenmeting bij de Vaardighedencheck. Verder blijkt gemiddeld genomen de overeenstemming tussen leerling, ouder en leerkracht niet dichter bij elkaar te komen na herhaaldelijk gebruik, wat de noodzaak voor vervolgonderzoek benadrukt om te onderzoeken hoe meer overeenstemming bereikt kan worden binnen de Vaardighedencheck. Sleutelwoorden: PO-VO overgang, Vaardighedencheck, drieperspectievenmeting, opvattingen, interbeoordelaarsbetrouwbaarheid

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Frans, N.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 26 Jun 2025 09:14
Last Modified: 26 Jun 2025 09:14
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5144

Actions (login required)

View Item View Item