Javascript must be enabled for the correct page display

Het probleem van reïficatie binnen Autisme Spectrum Stoornis: Een kritische analyse van academische pedagogische studieboeken

Dijk, Hannah van (2025) Het probleem van reïficatie binnen Autisme Spectrum Stoornis: Een kritische analyse van academische pedagogische studieboeken. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelorwerkstuk-Hannah-van-Dijk---S4864948---vrijdag-6-juni-2025-2.pdf

Download (755kB) | Preview

Abstract

Dit onderzoek richt zich op de mate dat er reïficerend geschreven wordt over Autisme Spectrum Stoornis (ASS) in academische pedagogische studieboeken. Hoewel reïficatie een bekend probleem is binnen de psychiatrie, komt het nog steeds voor. Deze studie vergeleek twee verschillende drukken van pedagogische studieboeken, een druk uit 2009 en de herziene druk uit 2018. Binnen deze studieboeken is een kwalitatieve inhoudsanalyse uitgevoerd gericht op de hoofdstukken die schrijven over ASS. In deze analyse werd de focus gelegd op de drie redeneerfouten die een reïficerend effect hebben: generalisaties, cirkelredeneringen en finalistische geschiedschrijving. Hoewel in beide boeken nog steeds een zekere mate van reïficerend schrijven over ASS werd gevonden, tonen de resultaten een afname van generalisaties en cirkelredeneringen in de herziene druk aan. In beide boeken wordt er finalistische geschiedschrijving over ASS gevonden wat een reïficerend effect als gevolg heeft. Naast deze afname werden er verschillende tegenstrijdige uitspraken gevonden omtrent ASS, wat het reïficerende effect in een zekere mate deed verminderen. Ondanks deze vermindering van reïficatie brengen deze tegenstrijdigheden verwarring en onduidelijkheid met zich mee binnen het discours van ASS. De bevindingen benadrukken het belang dat ASS nog steeds op een onjuiste manier wordt beschreven in academische pedagogische studieboeken. Het is belangrijk dat professionals in opleiding en auteurs bewust worden van deze problematiek. Trefwoorden: Autisme Spectrum Stoornis (ASS), reïficatie, generalisaties, cirkelredeneringen, finalistische geschiedenis, academische pedagogische studieboeken

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Meerman, S. te
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 26 Jun 2025 09:16
Last Modified: 26 Jun 2025 09:16
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5145

Actions (login required)

View Item View Item