Akker, Kirsten van den (2025) Diversiteitsdagboeken van academisch-startende leerkrachten: Een kwalitatieve studie naar kritische reflectie en professionele identiteit. Master thesis, Educational Sciences.
![]() |
Text
Diversiteitsdagboeken-van-academisch-startende-leerkrachtenVan-den-Akkers436605030-mei-2025Masterthesis.pdf Restricted to Repository staff only Download (646kB) |
Abstract
De toenemende diversiteit in de klas vormt vooral voor startende leerkrachten een uitdaging. Leerkrachten moeten niet alleen de diversiteit in de klas herkennen, maar ook in staat zijn om passend te reageren op de unieke behoeften van alle leerlingen. Startende leerkrachten zijn hier echter niet altijd goed op voorbereid en voelen zich niet altijd toegerust om rechtvaardig onderwijs te bieden. In deze studie is onderzocht hoe academisch-startende leerkrachten kritisch reflecteren op diversiteit-gerelateerde gebeurtenissen van de eigen lespraktijk, en hoe dit reflectieproces hun professionele identiteit beïnvloedt. Om de onderzoeksvragen te beantwoorden, zijn audiodagboeken gebruikt waarin leerkrachten kritisch reflecteren op diversiteit-gerelateerde gebeurtenissen van de eigen lespraktijk. Negen academisch-startende leerkrachten hebben deelgenomen aan deze studie. Het gebruik van audiodagboeken zorgt voor ongefilterde en authentieke data over gebeurtenissen van de eigen lespraktijk ten opzichte van diversiteit. De resultaten laten zien dat academisch-startende leerkrachten zich vaak onzeker voelen wanneer zij worden geconfronteerd met diversiteit-gerelateerde gebeurtenissen. Wanneer zij dit ervaren, nemen zij een reflectieve en vragende houding aan ten opzichte van hun lespraktijk. Kritisch reflecteren leidt er bovendien toe dat academisch-startende leerkrachten hun eigen aannames, oordelen en overtuigingen ter discussie stellen. De bevindingen van deze studie wijzen erop dat het essentieel is om ruimte te creëren voor het kritisch reflecteren bij academisch-startende leerkrachten, zodat zij hun onderwijspraktijk kunnen transformeren naar rechtvaardiger onderwijs. Trefwoorden: academisch-startende leerkrachten, diversiteitsdagboeken, professionele identiteit, kritische reflectie, primair onderwijs
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Renting, N. |
Degree programme: | Educational Sciences |
Differentiation route: | Onderwijskunde [Master Educational Sciences] |
Date Deposited: | 26 Jun 2025 09:17 |
Last Modified: | 26 Jun 2025 09:17 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5146 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |