Bruinenberg, Amy (2025) Inzicht in factoren die invloed hebben op de feedbackgeletterdheid van studenten in het hoger onderwijs: Psychologische, pedagogische en contextuele factoren. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
![]() |
Text
250606Scriptie.pdf Restricted to Repository staff only Download (418kB) |
Abstract
Feedbackvaardigheden worden steeds meer erkend als een essentieel onderdeel van het leren van studenten. Feedbackgeletterdheid is gedefinieerd als het vermogen van leerlingen om feedback te begrijpen, te verwerken en toe te passen. Naarmate de opvattingen over feedbackvaardigheden verschuiven van een eenrichtingsbenadering naar een meer dialogische benadering, is het onderzoek zich meer gaan richten op hoe studenten actief omgaan met feedback. Dit onderzoek gaat na welke factoren van invloed zijn op feedbackgeletterdheid van studenten in het hoger onderwijs. Deze factoren werden gecategoriseerd als psychologische, pedagogische en contextuele factoren. In totaal werden 25 empirische, peer-reviewed studies uit de periode 2020-2025 geanalyseerd. Psychologische intrapersoonlijke factoren, zoals motivatie, emotieregulatie en het hebben van een actieve leerhouding werden het vaakst genoemd. Daarnaast spelen psychologische interpersoonlijke factoren, zoals de band tussen student en docent, een belangrijke rol. Pedagogische factoren, zoals het type feedback en de uitvoering van peer review taken, ondersteunen ook de ontwikkeling van feedback geletterdheid. Tot slot zijn contextuele factoren zoals het klasklimaat, culturele achtergrond en technologische hulpmiddelen van invloed op het feedbackproces, hoewel deze het minst vaak worden genoemd. Deze bevindingen benadrukken dat feedbackvaardigheid een complex concept is. Het vereist een geïntegreerde aanpak die intrapersoonlijke, interpersoonlijke, pedagogische en contextuele factoren van feedbackgeletterdheid omvat. Trefwoorden: feedbackgeletterdheid, hoger onderwijs, scoping review, psychologische factoren, pedagogische factoren, contextuele factoren.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Strijbos, J.W. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 26 Jun 2025 13:09 |
Last Modified: | 26 Jun 2025 13:09 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5147 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |