Havik, Rianne (2025) Teacher self-efficacy and the implementation of inclusive practices: a systematic review. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Teacher-self-efficacy-and-the-implementation-of-inclusive-practices--a-systematic-review.pdf Download (356kB) | Preview |
Abstract
Naarmate inclusief onderwijs meer aandacht krijgt, en steeds vaker wordt toegepast, worden klaslokalen steeds diverser. Deze leerlingen hebben diverse behoeften, en leraren hebben bepaalde competenties nodig om deze leerlingen te begeleiden. Daarnaast speelt “self-efficacy”, het vertrouwen in het eigen vermogen om iets te kunnen, een grote rol in inclusief onderwijs. Een hogere mate van self-efficacy is namelijk verbonden aan de implementatie van inclusief onderwijs. Maar op welke manier beïnvloedt de mate van “self-efficacy” van leraren dan precies de implementatie van inclusief onderwijs? Deze systematische review onderzoekt de relatie tussen de self-efficacy van leraren en de implementatie van inclusief onderwijs aan de hand van de volgende onderzoeksvraag: “hoe beïnvloedt de self-efficacy van leraren de implementatie van inclusief onderwijs?”. Er werd een systematische reviewmethodologie toegepast, waarbij een narratieve synthese-benadering werd gehanteerd om de relaties binnen en tussen studies te onderzoeken. Negen peer-reviewed studies zijn geanalyseerd, en de resultaten waren gemengd. Vier studies rapporteerden een significant positieve relatie tussen teacher self-efficacy en de implementatie van inclusieve praktijken, terwijl twee studies geen significante associatie vonden. Daarnaast werden er verschillen waargenomen tussen leraren met hoge en lage self-efficacy in het gebruik van inclusieve strategieën. Verschillende voorspellende en contextuele factoren kwamen naar voren, waaronder de houding van leraren, verwachtingen van het management, klasgrootte en stressniveaus. Verder werden lerarenopleiding en organisatorische ondersteuning geïdentificeerd als beïnvloedende factoren op zowel self-efficacy als de resultaten van inclusieve praktijken. Deze review suggereert dat teacher self-efficacy een betekenisvolle, maar niet eenduidig voorspellende factor is bij de implementatie van inclusief onderwijs. Deze bevindingen benadrukken het belang van gerichte training en institutionele ondersteuning om de self-efficacy van leraren te versterken en inclusieve onderwijspraktijken te verbeteren.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Minnaert, A.E.M.G. and Tan, R. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Youth 0-21, Society and Policy [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 26 Jun 2025 13:51 |
Last Modified: | 26 Jun 2025 13:51 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5151 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |