Javascript must be enabled for the correct page display

Zo doen wij dat: een kwalitatief onderzoek naar het betrekken van het hele gezin in de jeugdhulp door een integrale samenwerking

Hofenk, Rixt (2025) Zo doen wij dat: een kwalitatief onderzoek naar het betrekken van het hele gezin in de jeugdhulp door een integrale samenwerking. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
BachelorwerkstukRixtHofenkPW2025.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (485kB)

Abstract

Grote problemen in de Nederlandse jeugdzorg hebben aanleiding gegeven voor het opstellen van de Hervormingsagenda Jeugd. Een van de centrale punten is het betrekken van het gezin bij de jeugdzorg (Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, 2023). Een gemeente in het Noord-Nederland heeft gehoor gegeven aan deze oproep tot verandering door een integraal samenwerkingsverband te vormen tussen zes jeugdzorgorganisaties (hierna: SIS-JH). Binnen SIS-JH staat de systemische aanpak uit de Hervormingsagenda centraal. Dit onderwerp is echter nog relatief nieuw binnen geïntegreerde samenwerkingsverbanden. Daarom tracht dit onderzoek kennis te geven over het betrekken van het hele gezin door SIS-JH aan de hand van de onderzoeksvraag: In hoeverre, op welke manier en wanneer wordt het hele gezin betrokken in de werkwijze van SIS-JH? Het onderzoek wordt uitgevoerd door middel van inhoudsanalyse van zes semigestructureerde interviews met zes beleidsmedewerkers van SIS-JH, geselecteerd door middel van quota en purposive sampling. Daarnaast worden ook beleidsplannen gebruikt voor de analyse. De inhoudsanalyse is uitgevoerd door een combinatie van inductief en deductief coderen in Atlas.ti. De resultaten laten zien dat de familie betrokken is voor de intake, tijdens de analyse en tijdens de uitvoering van de zorg. Het gezin is betrokken tijdens de analyse als bron van kennis enerzijds en als contextuele invloed op gedrag anderzijds. Er is geen consensus tussen de deelnemers over de mate waarin het gezin betrokken is.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Lichtwarck-Aschoff, A.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 26 Jun 2025 13:53
Last Modified: 26 Jun 2025 13:53
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5153

Actions (login required)

View Item View Item