Dijkstra, Hanna (2025) De samenhang tussen ruimte bieden en gedragsmatige betrokkenheid: een observatie-instrument voor het didactisch handelen van leerkrachten bij leerlingen met een ondersteuningsbehoefte. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
![]() |
Text
Bachelorwerkstuk-Hanna-Dijkstra.pdf Restricted to Repository staff only Download (567kB) |
Abstract
Het risico op een lage mate van betrokkenheid is hoog voor kinderen met extra ondersteuningsbehoeften binnen het onderwijs, terwijl betrokkenheid zowel een directe als indirecte invloed heeft op het leven en de kansen van deze kinderen. Dit geldt vooral voor gedragsmatige betrokkenheid, een belangrijk type van betrokkenheid. Een mogelijke factor die in verband kan worden gebracht met de mate van gedragsmatige betrokkenheid van leerlingen is de geboden hoeveelheid ruimte door leerkrachten. In dit onderzoek werd een observatie-instrument ontwikkeld om, naast andere typen betrokkenheid en leerkrachtgedrag, de gedragsmatige betrokkenheid van leerlingen en de mate van ruimte bieden door leerkrachten te meten. Het observatie-instrument werd vervolgens getest in een pilotstudie om een mogelijke relatie tussen gedragsmatige betrokkenheid en ruimte bieden te onderzoeken. In deze studie werd gevonden dat beide constructen betrouwbaar getest kunnen worden met het instrument met een percentage overeenstemming van 83% voor een overeenkomst van vier of meer observatoren. Dit percentage werd gevonden voor het gehele observatie-instrument, inclusief andere typen gedrag van de leerkracht en betrokkenheid. In de pilotstudie werd geen significante correlatie gevonden tussen gedragsmatige betrokkenheid en ruimte bieden op 22 intervallen (N = 22) met een p-waarde van .36 (p > .05). Echter, omdat de pilotstudie echter een aantal beperkingen heeft, is verder onderzoek nodig om de relatie tussen gedragsmatige betrokkenheid en ruimte bieden te kunnen onderzoeken op basis van het observatie-instrument dat binnen deze studie is ontworpen.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Steen, S. van der |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 26 Jun 2025 13:54 |
Last Modified: | 26 Jun 2025 13:54 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5154 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |