Schuiling, Lisette (2025) Tijd voor Toekomst: De Ontwikkeling van Zelfvertrouwen en Toekomstperspectief en hoe deze gerelateerd zijn aan de Sociaaleconomische Samenstelling van de Leerlingenpopulatie en de Inrichting van Verrijkte Schooldagen. Master thesis, Educational Sciences.
|
Text
MasterscriptieLisetteSchuilingS4051246.pdf Download (619kB) | Preview |
Abstract
Kansenongelijkheid in het onderwijs blijft een probleem in Nederland, iets wat vooral kinderen uit sociaaleconomisch achtergestelde milieus treft. In reactie hierop werd de Verrijkte Schooldag geïntroduceerd, gericht op het bevorderen van gelijke kansen door het organiseren extracurriculaire activiteiten. In de provincie Groningen werd dit initiatief geïmplementeerd als Tijd voor Toekomst, waarbij scholen verrijkte schooldagen afstemden op hun leerlingenpopulatie. Deze longitudinale kwantitatieve studie onderzoekt de ontwikkeling van zelfvertrouwen en toekomstperspectief bij basisschoolleerlingen (8-12 jaar) die deelnemen aan Tijd voor Toekomst. Met behulp van secundaire data, verzameld via vragenlijsten op acht scholen tussen 2021 en 2024, werden multilevelanalyses uitgevoerd om te onderzoeken hoe de ontwikkeling van zelfvertrouwen en toekomstperspectief van leerlingen samenhangt met zowel de sociaaleconomische samenstelling van de leerlingenpopulatie als het ontwerp van de verrijkte schooldagen. De steekproef omvatte 128, 210, 213 en 155 kinderen op de meetmomenten in respectievelijk 2021 (T0), 2022 (T1), 2023 (T2) en 2024 (T3). Deze kinderen hebben vragenlijsten ingevuld op ten minste drie meetmomenten. De resultaten laten zien dat het gemiddelde zelfvertrouwen en toekomstperspectief van de leerlingen stabiel bleef over de tijd. Er werden geen significante verbanden gevonden tussen factoren op schoolniveau, zoals het totaal aantal uren verrijking of thematische focus, en het zelfvertrouwen en toekomstperspectief van leerlingen. Een verklaring zou kunnen liggen in de mate waarin scholen voldoen aan de kwaliteitseisen voor verrijkte schooldagen. Vervolgonderzoek zou kunnen nagaan hoe consequent aan deze eisen wordt voldaan. Kwalitatieve methoden, zoals interviews met kinderen, kunnen ook diepere inzichten geven. Tot slot blijft het waarborgen van activiteiten van hoge kwaliteit essentieel voor het ondersteunen van de ontwikkeling van leerlingen en het bevorderen van kansengelijkheid in het onderwijs.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Veldman, M.A. |
Degree programme: | Educational Sciences |
Differentiation route: | Onderwijskunde [Master Educational Sciences] |
Date Deposited: | 26 Jun 2025 13:55 |
Last Modified: | 26 Jun 2025 13:55 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5155 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |