Heller, Leanne (2025) Met andere ogen: De ontwikkeling van een observatie-instrument voor de structuur van de leerkracht en de cognitieve betrokkenheid van leerlingen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
![]() |
Text
BachelorwerkstukLeanneHellerS5123801.pdf Restricted to Repository staff only Download (514kB) |
Abstract
Om inclusief onderwijs te realiseren, is nauwe samenwerking tussen leerkrachten en professionals in de jeugdzorg essentieel. Onderzoek toont echter aan dat deze interprofessionele samenwerking moeilijk kan zijn vanwege verschillende professionele achtergronden, wat leidt tot beperkt begrip van elkaars werkwijzen. Dit begrip is noodzakelijk om leerlingen met speciale onderwijsbehoeften effectief te ondersteunen in inclusieve settings. Voor professionals in de jeugdzorg kan observeren in de klas waardevol zijn om de werkwijze van leerkrachten beter te begrijpen. Een aspect van deze werkwijzen is het bieden van structuur, wat zowel de prestaties als de betrokkenheid van leerlingen met speciale onderwijsbehoeften kan beïnvloeden. Cognitieve betrokkenheid zelf kan ook de prestaties van deze leerlingen beïnvloeden. Deze studie was gericht op de ontwikkeling van een observatie-instrument om de structuur van leerkrachten en de cognitieve betrokkenheid van leerlingen te beoordelen, om zo inzicht te krijgen in de werkwijzen van leerkrachten. De items werden ontwikkeld door middel van een literatuurstudie met behulp van ERIC en PsycINFO, en door twee bestaande observatie-instrumenten te analyseren. Er werd een pilot uitgevoerd in een basisschoolklas om de interbeoordelaarsbetrouwbaarheid van het observatie-instrument te bepalen en de relatie tussen structuur en cognitieve betrokkenheid te onderzoeken. De mate van overeenstemming was zwak tussen vijf of zes waarnemers en sterk tussen vier of meer waarnemers. Er werd geen significante correlatie gevonden tussen structuur en cognitieve betrokkenheid in deze studie. Er kan echter worden geconcludeerd dat de constructen betrouwbaar kunnen worden waargenomen. Verdere verfijning van het instrument wordt aanbevolen, evenals verder onderzoek naar de relatie tussen de structuur van de leerkracht en cognitieve betrokkenheid in een bredere steekproef.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Steen, S. van der |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 26 Jun 2025 13:55 |
Last Modified: | 26 Jun 2025 13:55 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5156 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |