Koppens, Sara Esmee (2025) De relaties tussen ouderlijke opvoedstijl en interetnisch contact met mondiale identiteit. Bachelor thesis, Sociology.
|
Text
S4498275KoppensEINDVERSIEBAW.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Wereldwijd zijn er collectieve problemen waar iedereen mee geconfronteerd wordt, bijvoorbeeld de klimaatcrisis. Om deze collectieve problemen op te kunnen lossen, is er is samenwerking nodig (De Psycholoog - Nederlands Instituut voor Psychologen, 2023). Deze samenwerking kan ontstaan uit een mondiale identiteit: de identificatie met mensen over de hele wereld ongeacht afkomst, religie of nationaliteit (McFarland et al., 2013). Individuen met een sterke mondiale identiteit ervaren minder problemen bij gedragsaanpassingen als ze bijdragen aan de oplossing van een collectief probleem (Hamer et al., 2022). Daarom is er begrip nodig over de ontwikkeling van een mondiale identiteit om zo collectieve problemen op te lossen. Dit onderzoek richt op twee aspecten uit de jeugd van een individu die deze ontwikkeling kunnen beïnvloeden. Het eerste aspect betreft het effect van opvoedstijl. Het tweede aspect betreft het effect van interetnische relaties. Er wordt verwacht dat personen die zijn opgegroeid met een warme opvoeding, een sterkere mondiale identiteit ontwikkelen. Bij een warme opvoeding is er sprake van controle aan de hand van begeleiding en warmte (denk aan interesse, ondersteuning en milde disciplinering) vanuit de ouders naar hun kinderen (Ottoni-Wilhelm et al., 2013; Oliner & Oliner, 1989). Daarnaast is de verwachting dat meer interetnisch contact tijdens de jeugd de ontwikkeling van mondiale identiteit bevordert. Interetnisch contact omvat betekenisvolle ervaringen met mensen van een andere etniciteit (Dinesen & Sønderskov, 2015). Dit is onderzocht door een regressieanalyse uit te voeren op basis van data van het LISS datapanel, dat informatie verzamelt aan de hand van longitudinale vragenlijsten. De steekproef bestaat uit 280 respondenten. De resultaten ondersteunen de verwachting dat een warme opvoedstijl bevorderlijk is voor de ontwikkeling van een mondiale identiteit. Dit laat zien dat ouderlijke opvoedstijl invloed heeft op de ontwikkeling van een mondiale identiteit. Vervolgonderzoek kan hier op voortbouwen en focussen op andere aspecten van ouderlijke opvoedstijl. Er is geen ondersteuning gevonden voor de verwachting dat interetnisch contact tijdens de jeugd een positieve invloed heeft op de ontwikkeling van een mondiale identiteit. Mogelijke verklaringen hiervoor zijn theoretische aannames of methodologische beperkingen. Vervolgonderzoek is nodig om meer inzicht te krijgen in de relatie tussen interetnische relaties in de jeugd en mondiale identiteit.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Smaniotto, R.C. |
Degree programme: | Sociology |
Differentiation route: | None [Bachelor Sociology] |
Date Deposited: | 26 Jun 2025 14:01 |
Last Modified: | 26 Jun 2025 14:01 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5158 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |