Javascript must be enabled for the correct page display

Samen Werken voor Eén Systeem: een Systematisch Literatuuronderzoek naar Belemmerende en Bevorderende Factoren bij Integrale Samenwerking tussen Hulpverleningsinstanties bij Complexe Problematiek

Waijer, Juulke (2025) Samen Werken voor Eén Systeem: een Systematisch Literatuuronderzoek naar Belemmerende en Bevorderende Factoren bij Integrale Samenwerking tussen Hulpverleningsinstanties bij Complexe Problematiek. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis-Juulke-waijer.pdf

Download (583kB) | Preview

Abstract

Gezinnen met meervoudige en complexe problematiek (GMCP) doen vaak een beroep op meerdere hulpverleningsinstanties, omdat hun problemen zich op meerdere leefgebieden voordoen en sterk verweven zijn. Integrale samenwerking is essentieel om samenhangende en effectieve hulp te bieden, maar wordt vaak belemmerd door diverse barrières. Dit systematisch literatuuronderzoek onderzoekt welke factoren integrale samenwerking binnen één cliëntsysteem bevorderen of juist belemmeren. Twintig peer-reviewed studies zijn geanalyseerd via inductieve codering. Vier overkoepelende thema’s kwamen naar voren: gedeelde doelen en visie, professionele houding, communicatie en organisatorische context. Bevorderende factoren zijn onder meer wederzijds vertrouwen, gezamenlijke doelen, duidelijke taakafbakening, structurele coördinatie en regelmatige overleggen. Belemmerende factoren zijn tegenstrijdige prioriteiten, onduidelijke verantwoordelijkheden, beperkte informatie-uitwisseling en een gebrek aan middelen. De resultaten benadrukken het belang van investeren in gecoördineerde hulpverlening, interprofessioneel vertrouwen en ondersteunend beleid. Deze studie biedt praktische aanknopingspunten voor professionals en beleidsmakers en vormt een basis voor toekomstig onderzoek naar effectieve integrale hulpverlening.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Assen, A.G. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 26 Jun 2025 14:05
Last Modified: 26 Jun 2025 14:05
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5162

Actions (login required)

View Item View Item