Javascript must be enabled for the correct page display

How are Gifted Students Doing in Inclusive Settings: A Systematic Review on Their Motivation and Behaviors

Naaktgeboren, Marte (2025) How are Gifted Students Doing in Inclusive Settings: A Systematic Review on Their Motivation and Behaviors. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Bachelors-Thesis-2025-Marte-Naaktgeboren.pdf

Download (575kB) | Preview

Abstract

Door de wereldwijde beweging richting inclusief onderwijs is het effect van inclusieve onderwijspraktijken op hoogbegaafde leerlingen een belangrijk onderzoeksonderwerp. Het doel van dit bachelorwerksuk is om de onderzoeksvraag 'What are the effects of inclusive education practices on the motivation and behaviors of gifted students?’ te beantwoorden. Om dit doel te bereiken, is er een systematisch literatuurreview uitgevoerd volgens de richtlijn van de 2020 PRISMA-verklaring. Relevante data van twaalf artikelen is geëxtraheerd en gesynthetiseerd via thematische analyse. Deze analyse suggereert dat convergente differentiatiepraktijken een negatief effect hebben op de motivatie- en gedragsuitkomsten van hoogbegaafde leerlingen in inclusieve onderwijsomgevingen. Divergente differentiatiepraktijken lijken juist een positief effect te hebben. Tevens is gevonden dat praktijken die een competitieve klasomgeving bevorderen het risico op onderpresteren van hoogbegaafde leerlingen in inclusieve onderwijsomgevingen kunnen vergroten. Meer onderzoek zou verdere effecten van competitieve onderwijspraktijken op leerling-uitkomsten in inclusieve onderwijsomgevingen kunnen belichten. Gebaseerd op de resultaten van dit literatuurreview, wordt beleidsmakers geadviseerd om in inclusieve klassen onderwijspraktijken te implementeren die een non-competitieve klasomgeving bevorderen. Ze worden ook geadviseerd om divergente differentiatiepraktijken te implementeren die de motivatie en het gedrag van hoogbegaafde leerlingen positief beïnvloeden. De resultaten van dit literatuurreview kunnen beleidsmakers en leraren helpen om inclusieve onderwijspraktijken te identificeren die een positief effect hebben op de uitkomsten van hoogbegaafde leerlingen. Door te focussen op een specifieke leerling subgroep, geeft dit review beleidsmakers ook handvatten om inclusief onderwijs te ontwerpen dat het internationale streven van ‘education for all’ belichaamt.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Tan, R.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 26 Jun 2025 14:08
Last Modified: 26 Jun 2025 14:08
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5164

Actions (login required)

View Item View Item