Javascript must be enabled for the correct page display

De invloed van genderidentificatie op de relatie tussen stereotiepe bedreiging en wiskundeprestaties van vrouwelijke studenten.

Gerbens, Renske (2025) De invloed van genderidentificatie op de relatie tussen stereotiepe bedreiging en wiskundeprestaties van vrouwelijke studenten. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
ScriptieRenskeGerbens-2.pdf

Download (482kB) | Preview

Abstract

Deze studie onderzocht of genderidentificatie het effect van stereotypebedreiging op wiskundeprestaties onder vrouwelijke universiteitsstudenten modereert. Eerder onderzoek toonde aan dat vrouwen ondermaats presteren bij wiskundetaken wanneer genderstereotypen actief zijn, met name wanneer gender een belangrijk onderdeel van hun identiteit is. De huidige studie maakt gebruik van de gegevens van Stoevenbelt et al. (2025), die Johns et al. (2005) repliceerden met behulp van een cross-sectionele, experimentele en kwantitatieve benadering. Tijdens de studie werden 1275 vrouwelijke studenten uit vijf landen willekeurig toegewezen aan een van de drie condities: stereotypebedreiging, of een van de twee controlecondities: onderwijsinterventie, of probleemoplossing. Wiskundeprestaties werden gemeten met een gestandaardiseerde test, gender en genderidentificatie door zelfrapportage. Deelnemers in de stereotypebedreigingsconditie presteerden gemiddeld iets beter dan degenen in de controleconditie, wat wijst op een effect in de tegenovergestelde richting van wat werd verondersteld. Vrouwen die zich sterker identificeerden met hun gender presteerden over het algemeen iets slechter (B = –0,048, p = 0,009). De interactie was echter niet statistisch significant (B = .011, SE = .062, t = .183, p = .855), wat aangeeft dat genderidentificatie het effect van stereotypedreiging niet modereert. Deze bevindingen suggereren dat stereotypedreiging wellicht niet van invloed is op rekenprestaties, maar genderidentificatie wel.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Stoevenbelt, A.H.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 26 Jun 2025 14:25
Last Modified: 26 Jun 2025 14:25
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5165

Actions (login required)

View Item View Item