Janssen, Elise (2025) Effectief taalonderwijs in de basisschool: Een analyse van Taal actief en Blink. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).
|
Text
Bachelorwerkstuks4385985EliseJanssen.pdf Download (478kB) | Preview |
Abstract
Taalvaardigheden zijn cruciaal voor de ontwikkeling van leerlingen, zowel op school als in de maatschappij. Effectief taalonderwijs in het basisonderwijs legt de basis voor toekomstige onderwijskansen. Om effectief taalonderwijs te faciliteren, moeten taalmethodes hieraan bijdragen door kenmerken van effectief taalonderwijs in te bouwen. Deze studie onderzoekt hoe de taalmethodes Taal actief en Blink bij kunnen dragen aan de realisatie van effectief taalonderwijs en op welke manier deze methodes aansluiten bij de aanpak van taalonderwijs door leerkrachten op een basisschool in het noorden van Nederland. Dit onderzoek maakt gebruik van een mixed methodes aanpak, bestaande uit een documentanalyse van Taal actief en Blink, en interviews met zeven leerkrachten. De resultaten geven aan dat beide taalmethodes kenmerken bevatten die bij kunnen dragen aan effectief taalonderwijs, zij het op verschillende manieren. Blink wordt gekenmerkt door een thematische, betekenisvolle en geïntegreerde aanpak van taalonderwijs, terwijl Taal actief ruimte zorgt voor een duidelijke structuur en differentiatiemogelijkheden. Beide materialen sluiten op verschillende manieren aan bij de huidige werkwijze van leerkrachten. Taal actief wordt als duidelijker ervaren, terwijl Blink als stimulerend, maar uitdagender wordt ervaren voor taalzwakkere doelgroepen. Deze bevindingen benadrukken dat goed gekozen taalmethodes niet alleen het leerproces verbeteren, maar ook bijdragen aan economische groei.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Veldman, M.A. |
Degree programme: | Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) |
Differentiation route: | None [Bachelor AOLB] |
Date Deposited: | 27 Jun 2025 10:17 |
Last Modified: | 27 Jun 2025 10:17 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5166 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |