Beijaard, Silke (2025) Effectief taal- en met name woordenschatonderwijs in het basisonderwijs met de methodes Taaljacht en Taal Actief 5. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).
|
Text
Scriptie-Silke-Beijaard.pdf Download (953kB) | Preview |
Abstract
Taalvaardigheid is belangrijk voor het academisch succes, maar ook in het dagelijks leven. Toch blijven de scores op leesvaardigheid in Nederland dalen. Daarom moeten we in Nederland gaan werken met effectief taalonderwijs, dus taalonderwijs met bewezen effectieve kenmerken. In dit onderzoek wordt gekeken naar hoe de kenmerken van effectief taalonderwijs en met name woordenschatonderwijs terugkomen in de methodes Taaljacht en Taal Actief 5. Daarnaast wordt de indruk van leerkrachten onderzocht over hoe de kenmerken van effectief taal- en met name woordenschatonderwijs terugkomen in de twee methodes. Om de onderzoeksvragen te beantwoorden is kwalitatief, mixed-methods onderzoek gedaan met een documentanalyse en interviews. Bij de documentanalyse zijn de methodes Taaljacht en Taal Actief onderzocht en bij de interviews alle leerkrachten van een school in Oost-Groningen. Uit de documentanalyse is gekomen dat in beide methodes kenmerken voor effectief taal- en woordenschatonderwijs voorkomen, maar uit de interviews is gekomen dat de indruk van leerkrachten op hoe deze kenmerken in de methodes voorkomen verschillen. Daarom is de conclusie ook dat een methode kenmerken voor effectief taalonderwijs kan bevatten, maar dat het aan de leerkracht ligt hoe kwalitatief goed het taalonderwijs is.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Veldman, M.A. |
Degree programme: | Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) |
Differentiation route: | None [Bachelor AOLB] |
Date Deposited: | 27 Jun 2025 10:18 |
Last Modified: | 27 Jun 2025 10:18 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5167 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |