Javascript must be enabled for the correct page display

Jongens versus meisjes met ASS: ADOS-2-scores op Sociaal affect en Beperkt en repetitief gedrag onder de loep

Wijmans, Marlou (2025) Jongens versus meisjes met ASS: ADOS-2-scores op Sociaal affect en Beperkt en repetitief gedrag onder de loep. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Thesis-Marlou-Wijmans-S6158234-30-Mei-2025.pdf

Download (779kB) | Preview

Abstract

Autismespectrumstoornis (ASS) is een neurobiologische ontwikkelingsstoornis die zich verschillend kan uiten. In de praktijk blijkt dat meisjes met ASS niet altijd juist, of later, worden gediagnosticeerd in vergelijking met jongens, wat kan leiden tot inadequate ondersteuning. Een factor in het verschil in diagnosticeren van ASS bij jongens en bij meisjes zou kunnen zijn dat veel diagnostische instrumenten, zoals de Autism Diagnostic Observation Schedule-2 (ADOS-2), oorspronkelijk voornamelijk zijn ontwikkeld op basis van de mannelijke beschrijving van ASS en in mannelijke populaties. Het mogelijke risico daarvan zou kunnen zijn dat de presentatie van ASS bij meisjes minder goed wordt herkend bij het gebruiken van dergelijke instrumenten. Om meer te weten over hoe de ADOS-2 werkt bij meisjes, werd er onderzocht of er sekseverschillen zijn in de scores op de domeinen Sociaal affect en Beperkt en repetitief gedrag van de ADOS-2 bij kinderen met een klinische ASS-diagnose, waarbij er gecorrigeerd werd voor leeftijd. Door middel van regressieanalyses van ADOS-2-scores van jongens en meisjes werd er nagegaan of er sekseverschillen optreden. De resultaten lieten zien dat meisjes statistisch significant lager scoren dan jongens op score in Sociaal affect. Er werden geen sekseverschillen gevonden in score op Beperkt en repetitief gedrag. Leeftijd werd als controlevariabele toegevoegd en bleek een statistisch significante invloed te hebben, zowel in scores op Sociaal affect als in scores op Beperkt en repetitief gedrag. Naarmate de leeftijd toenam, nam de score af. Deze bevindingen bevestigen het belang van het kritisch evalueren van de ADOS-2. Toekomstig onderzoek zou zich kunnen richten op bij welke specifieke items van de ADOS2 verschillen optreden. Om zo uiteindelijk te weten welke items mogelijk aangepast zouden moeten worden om zowel ASS uitingen bij jongens als bij meisjes voldoende vast te stellen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Knot-Dickscheit, J.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 27 Jun 2025 10:25
Last Modified: 27 Jun 2025 10:25
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5173

Actions (login required)

View Item View Item