Javascript must be enabled for the correct page display

Tijd voor Toekomst: Verschillen in sociaal-emotionele ontwikkeling en ervaren meerwaarde van verrijkte schooldagen tussen jongens en meisjes.

Dommerholt, Maike (2025) Tijd voor Toekomst: Verschillen in sociaal-emotionele ontwikkeling en ervaren meerwaarde van verrijkte schooldagen tussen jongens en meisjes. Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
MasterscriptieMaikeDommerholtS4153448.pdf

Download (510kB) | Preview

Abstract

In deze masterthesis worden de verschillen in sociaal-emotionele ontwikkeling en ervaringen tussen jongens en meisjes onderzocht die deelnemen aan het programma Tijd voor Toekomst in de provincie Groningen. Het programma heeft als doel talentontwikkeling te stimuleren en gelijke kansen te bevorderen door het aanbieden van verrijkte schooldagen met extra leertijd en activiteiten. Deze studie richt zich op drie kernaspecten van sociaal-emotionele ontwikkeling: schoolplezier, zelfvertrouwen en sociaal kapitaal. Er is gebruikgemaakt van een kwantitatief, quasi-experimenteel onderzoeksdesign, gebaseerd op bestaande datasets die via vragenlijsten op vier meetmomenten zijn verzameld onder leerlingen uit groep 5 tot en met 8 van negen basisscholen. De data zijn geanalyseerd met behulp van niet-parametrische toetsen. Uit de resultaten blijkt dat jongens aanvankelijk iets positiever rapporteerden over hun ervaringen met het programma dan meisjes, maar dat er op latere meetmomenten geen significante verschillen meer werden gevonden. Er zijn geen consistente genderverschillen aangetroffen op het gebied van schoolplezier of zelfvertrouwen. Wel kwam er op het laatste meetmoment een zwakke positieve correlatie naar voren tussen schoolplezier en programervaringen. Op datzelfde moment rapporteerden meisjes significant hogere niveaus van sociaal kapitaal. Er werd echter geen significante relatie gevonden tussen programervaringen en sociaal kapitaal, zowel voor jongens als voor meisjes. De sterkste relatie werd gevonden tussen programervaringen en het waargenomen sociaal kapitaal, met minimale genderverschillen in sociaal-emotionele uitkomsten. Ondanks beperkingen zoals een lage betrouwbaarheid van sommige schalen en ontbrekende data, suggereren de resultaten dat verrijkte schooldagen een positieve invloed kunnen hebben op de sociaal-emotionele ontwikkeling. Verdere longitudinale studies zijn nodig om beter te begrijpen hoe dit soort programma’s verschillende groepen leerlingen op de lange termijn beïnvloeden, en om meer inclusieve en effectieve onderwijspolitiek te ondersteunen.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Veldman, M.A.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 27 Jun 2025 10:26
Last Modified: 27 Jun 2025 10:26
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5174

Actions (login required)

View Item View Item