Zondervan, Marlou (2025) Een kwantitatief onderzoek naar de relatie tussen consciëntieusheid en zelfeffectiviteit op het gebied van inclusief onderwijs van leerkrachten in opleiding. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).
![]() |
Text
Bachelorwerkstuk-Marlou-Zondervan---S3971597.pdf Restricted to Repository staff only Download (767kB) |
Abstract
Inclusief onderwijs heeft als doel om alle leerlingen, ongeacht hun diverse behoeften, op een betekenisvolle manier te laten deelnemen aan het reguliere onderwijs. Een cruciale factor voor het realiseren van inclusief onderwijs is de zelfeffectiviteit van leerkrachten om inclusief onderwijs met succes toe te passen. Dit onderzoek richtte zich op de vraag of de persoonlijkheidstrek consciëntieusheid een voorspeller is van zelfeffectiviteit bij leerkrachten in opleiding die inclusief onderwijs implementeren. Zelfeffectiviteit werd gemeten met een gevalideerde schaal die drie aspecten omvat: instructie, omgaan met storend gedrag en samenwerking met collega’s, ouders en andere professionals. Consciëntieusheid werd gemeten met een korte persoonlijkheidsvragenlijst. Uit de analyses bleek dat leerkrachten in opleiding gemiddeld een matig tot positief niveau van zelfeffectiviteit rapporteerden, met name op het gebied van samenwerking met collega’s, ouders en andere professionals. Echter, er werd geen significante relatie gevonden tussen consciëntieusheid en een van de aspecten van zelfeffectiviteit bij het implementeren van inclusief onderwijs. Over het geheel genomen wijzen de resultaten erop dat consciëntieusheid geen significante relatie heeft met de zelfeffectiviteit van leerkrachten in opleiding met betrekking tot de implementatie van inclusief onderwijs. Deze bevinding wijkt af van sommige eerdere studies en onderstreept de noodzaak van verder onderzoek met betrouwbaardere meetinstrumenten. Het onderzoek benadrukt de complexiteit van factoren die van invloed zijn op de zelfeffectiviteit van leerkrachten in inclusief onderwijs en suggereert dat persoonlijkheidskenmerken op zichzelf mogelijk geen voldoende voorspellers zijn. Deze inzichten kunnen toekomstige onderzoeken informeren en bijdragen aan het verbeteren van de lerarenopleiding door te focussen op een breder scala aan competenties en contextuele factoren. Trefwoorden: inclusief onderwijs, zelfeffectiviteit, consciëntieusheid, leerkrachten in opleiding
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Middel, F. |
Degree programme: | Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) |
Differentiation route: | None [Bachelor AOLB] |
Date Deposited: | 27 Jun 2025 10:27 |
Last Modified: | 27 Jun 2025 10:27 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5175 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |