Javascript must be enabled for the correct page display

Maakt status verschil? Hoe interculturele ervaringen en subjectieve status de mondiale identiteit vormen

Johnson, Kadiza (2025) Maakt status verschil? Hoe interculturele ervaringen en subjectieve status de mondiale identiteit vormen. Bachelor thesis, Sociology.

[img]
Preview
Text
Johnson---Eindwerkstuk.pdf

Download (3MB) | Preview

Abstract

De wereld raakt steeds verder geglobaliseerd. Deze toenemende globalisering levert echter niet alleen meer onderlinge verwevenheid tussen samenlevingen op, maar brengt ook in toenemende mate problematiek op wereldniveau met zich mee zoals klimaatverandering, oorlogen en migratie. De roep om effectieve samenwerking op wereldschaal wordt daarom voortdurend groter. Een manier om deze samenwerking te stimuleren is het ontwikkelen van een mondiale identiteit. Mensen met een mondiale identiteit voelen zich verbonden met de wereld in zijn geheel. Eerdere onderzoeken focussen op de invloed van interculturele ervaringen op mondiale identiteitsvorming om te achterhalen of mondiale samenwerking op deze wijze kan worden bewerkstelligd (Grimalda et al., 2018; McFarland et al., 2019). Weinig onderzoek richt zich echter op de invloed van de subjectieve statuspositie van een individu op deze relatie. In dit onderzoek wordt daarom aan de hand van de data van het LISS-panel (Longitudinal Internet Studies for the Social Sciences) antwoord gegeven op de volgende vraag: wat is de invloed van interculturele ervaringen op mondiale identiteit? En welke rol speelt de subjectieve status van een individu hierbij? De resultaten zijn gebaseerd op een steekproef van 1179 huishoudhoofden van Nederlandse gezinnen. Er zijn ook twee hypothesen getoetst: hypothese I (hoofdeffect) verwacht dat mensen met meer interculturele ervaringen een sterkere mondiale identiteit ontwikkelen dan mensen met minder interculturele ervaringen; hypothese II (moderatie-effect) behelst de verwachting dat het positieve effect van interculturele ervaringen op mondiale identiteit minder sterk zou zijn voor mensen die een lage subjectieve status ervaren. De resultaten ondersteunden de eerste hypothese: mensen met meer positieve interculturele ervaringen ontwikkelen een sterke mondiale identiteit. Er is geen ondersteuning gevonden voor het modererende effect van subjectieve statuspositie op de relatie tussen interculturele ervaringen en mondiale identiteit. Wel komt naar voren dat mensen met een hogere subjectieve status, zich meer verbonden voelen met de wereld. De resultaten benadrukken het belang van interculturele ervaringen voor het ontwikkelen van onderlinge verbondenheid tussen mensen over de hele wereld. Tegelijkertijd benadrukt dit onderzoek het belang van vervolgonderzoek naar de invloed van maatschappelijke contexten en verschillende dimensies van interculturele ervaringen op de werking van subjectieve statuspositie.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Smaniotto, R.C.
Degree programme: Sociology
Differentiation route: None [Bachelor Sociology]
Date Deposited: 27 Jun 2025 11:20
Last Modified: 27 Jun 2025 11:20
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5177

Actions (login required)

View Item View Item