Javascript must be enabled for the correct page display

Suïcidaliteit bij bi+-jongeren: een onderzoek naar risico- en beschermende factoren binnen het gezin.

Hofsink, Marit (2025) Suïcidaliteit bij bi+-jongeren: een onderzoek naar risico- en beschermende factoren binnen het gezin. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
ScriptieMarit-HofsinkS4861833.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (520kB)

Abstract

Achtergrond. Suicidaliteit is een groeiend maatschappelijk probleem onder jongeren en komt aanzienlijk vaker voor bij LHBTQ+-jongeren. Volgens de theorie van minderheidsstress dragen distale stressoren (zoals discriminatie en afwijzing) en proximale stressoren (zoals het onderdrukken van gevoelens) bij aan de ontwikkeling van suïcidaliteit binnen deze groep (Meyer, 2003). Hoewel er veel onderzoek is gedaan naar risico- en beschermende factoren met betrekking tot seksuele geaardheid en suïcidaliteit bij LHBTQ+-jongeren, blijft de rol van familie onderbelicht (Wallace et al., 2024; Choi et al., 2020). Methode. Deze kwalitatieve studie onderzocht gezinsgerelateerde risico- en beschermende factoren in relatie tot de geestelijke gezondheid van bi+-jongeren, met een specifieke focus op suïcidaliteit. Vijftien jongeren tussen de 16 en 22 jaar die zich identificeren als bi+, werden geïnterviewd. De data werden geanalyseerd met behulp van thematische analyse in Atlas.ti. Resultaten. De resultaten laten zien dat discriminatie, afwijzing en gebrek aan communicatie binnen het gezin bijdragen aan suïcidaliteit bij bi+-jongeren. Beschermende factoren zoals steun en acceptatie werden minder vaak genoemd, maar werden wel als nuttig ervaren voor het verbeteren van de mentale gezondheid van bi+ jongeren. Daarnaast bleken broers en zussen met een niet-heteroseksuele oriëntatie, evenals moeders, belangrijke steun te bieden. Opvallend was dat de rol van vaders grotendeels ondervertegenwoordigd bleef. Tot slot rapporteerden transgender jongeren complexere gezinsproblemen in vergelijking met cisgender jongeren. Discussie. De bevindingen benadrukken de rol van het gezin in suïcidaliteit onder bi+ jongeren. Verder onderzoek zou zich moeten richten op acceptatie en afwijzing door het gezin, evenals op communicatie gebaseerde interventies, gericht op het verminderen van suïcidaliteit in deze groep.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Bergen, D.D. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 27 Jun 2025 11:21
Last Modified: 27 Jun 2025 11:21
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5179

Actions (login required)

View Item View Item