Javascript must be enabled for the correct page display

De motorische ontwikkeling van kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis

Post, Anna, A. B. (2022) De motorische ontwikkeling van kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Masterthesis Anna Post PDF.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Achtergrond Er bestaat weinig wetenschappelijke kennis over de motorische ontwikkeling van kinderen met ZEVMB. In dit onderzoek werd onderzoek gedaan naar het verloop van de motorische ontwikkeling bij kinderen met ASS en welke kind- en omgevingsfactoren hierbij een rol spelen. Deze kennis kan een bijdrage leveren aan de theorievorming van de motorische ontwikkeling van kinderen met ZEVMB. Kennis hierover is van belang om instrumenten en interventies te kunnen ontwikkelen. Methode Met een systematisch literatuuronderzoek werden peer-reviewed studies over de motorische ontwikkeling bij kinderen, t/m 18 jaar, met ASS geanalyseerd. Middels verschillende zoekmachines werd naar literatuur gezocht die vanaf het jaar 2000 is gepubliceerd. Er werd gezocht naar literatuur over het verloop van de motorische ontwikkeling bij kinderen met ASS, welke kind- en omgevingsfactoren hierbij een rol spelen en de kwaliteit van elk artikel werd beoordeeld. Resultaten In 15 artikelen werd de grove en fijne motoriek en/of houdingscoördinatie geanalyseerd. Het bleek dat een vooruitgang of vertraging voorkomt en/of dat het functioneren kwalitatief anders of gelijk is aan kinderen zonder ASS. Leeftijd, geslacht, een verstandelijke beperking en een interventie spelen een rol bij de motorische ontwikkeling. Conclusie De motorische ontwikkeling van kinderen met ASS kan op verschillende manieren verlopen, waarbij kind- en omgevingsfactoren een rol spelen. De participanten uit de studies komen niet volledig overeen met de kinderen met ZEVMB, waardoor de resultaten van het huidige onderzoek niet volledig gegeneerd kunnen worden naar deze doelgroep. Aanbevolen wordt om meer longitudinale studies, kinderen met een verstandelijke beperking en interventiestudies te includeren.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Putten, A.A.J. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 14 Jun 2022 13:31
Last Modified: 14 Jun 2022 13:31
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/518

Actions (login required)

View Item View Item