Javascript must be enabled for the correct page display

Suïcidaliteit bij Bi+-jongeren: een onderzoek naar beschermende en herstelfactoren.

Veen, Iris van der (2025) Suïcidaliteit bij Bi+-jongeren: een onderzoek naar beschermende en herstelfactoren. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
BachelorwerkstukIrisvanderVeenS5136946.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (347kB)

Abstract

Achtergrond. LHBT+-jongeren ervaren vaker suïcidale gedachten en gedrag dan hun heteroseksuele en/of cisgender leeftijdsgenoten. Volgens de minority stress model kan dit worden verklaard door externe factoren (zoals discriminatie) en interne factoren (zoals geïnternaliseerde homofobie). Bi+-jongeren lopen een nog hoger risico op suïcidaliteit, omdat zij te maken krijgen met aanvullende vooroordelen en stigma’s die lesbische, homoseksuele of heteroseksuele personen niet ervaren. Onderzoek groepeert echter vaak verschillende seksuele en/of genderminderheidsgroepen samen tot één samengestelde groep, waardoor specifieke kennis over Bi+-jongeren onderbelicht blijft. Dit onderzoek heeft als doel om beschermende en herstelfactoren te identificeren die bijdragen aan het herstelproces van suïcidaliteit onder Bi+-jongeren, vanuit het perspectief van Bi+-jongeren zelf. Methode. In deze kwalitatieve interviewstudie is gebruikgemaakt van semi-gestructureerde interviewdata van vijftien Bi+-jongeren. De data-analyse is uitgevoerd aan de hand van een thematische analyse in ATLAS.ti, waarbij zowel deductieve als inductieve codering werd toegepast. Resultaten. De resultaten tonen vijf interne factoren (lichamelijke activiteit, christelijk geloof, zelfacceptatie, de bereidheid om hulp te zoeken, en het vermogen om dingen in perspectief te plaatsen) en zeven externe factoren (vrienden en familie, de LHBT+-gemeenschap en LHBT+-vrienden, scholen, formele hulpverlening, lichamelijke activiteit, structuur in het dagelijks leven en het ontwikkelen van een toekomstbeeld, en vrijetijdsactiviteiten) die hebben bijgedragen aan het herstelproces van suïcidaliteit bij Bi+-jongeren. Discussie. Toekomstig onderzoek zou dieper moeten ingaan op de processen achter de beschermende en herstelfactoren die bijdragen aan het herstelproces van suïcidaliteit onder Bi+-jongeren, om effectievere ondersteuning en interventies te ontwikkelen die het herstelproces van suïcidaliteit bij Bi+-jongeren kunnen verbeteren.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Bergen, D.D. van
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 27 Jun 2025 12:29
Last Modified: 27 Jun 2025 12:29
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5181

Actions (login required)

View Item View Item