IJsseldijk, Amely (2025) Op weg naar tekstbegrip binnen effectief taalonderwijs. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).
|
Text
Bachelorthesis---Amely-IJsseldijk---s4339045---Op-weg-naar-tekstbegrip-binnen-effectief-taalonderwijs.pdf Download (592kB) | Preview |
Abstract
De leesvaardigheid van Nederlandse basisschoolleerlingen is de afgelopen jaren afgenomen. Deze trend kan de ontwikkeling van leerlingen negatief beïnvloeden, aangezien lezen een belangrijke voorspeller is van academisch succes. Op school leren leerlingen veelal door het lezen van teksten, waardoor tekstbegrip een cruciale rol speelt in de algehele leesontwikkeling van leerlingen. Deze studie onderzocht hoe aspecten van effectief leesbegripsonderwijs zijn ingebed in twee Nederlandse taalmethodes voor het basisonderwijs: Taaljacht en Nieuw Nederlands Junior. De volgende onderzoeksvragen werden behandeld: (1) Op welke manier komen in de taalmethodes Taaljacht en Nieuw Nederlands Junior factoren terug die de leerkracht ondersteunen bij het verzorgen van effectief taal- en, meer specifiek, tekstbegriponderwijs? en (2) Wat zijn de perspectieven van leerkrachten op school X ten aanzien van factoren die hen ondersteunen in het verzorgen van effectief taal en, meer specifiek, tekstbegriponderwijs in de taalmethodes Taaljacht en Nieuw Nederlands Junior? Door middel van kwalitatief mixed-methods-onderzoek werd een documentanalyse uitgevoerd en werden semi-gestructureerde interviews met zeven leerkrachten afgenomen. De resultaten lieten zien dat de twee methodes verschillen in hun aanpak van belangrijke factoren zoals technisch lezen, leesmotivatie en woordenschatonderwijs. De perspectieven van leerkrachten liepen ook uiteen, hoewel de meesten een voorkeur uitspraken voor Nieuw Nederlands Junior vanwege de gestructureerde opzet, de aandacht voor technisch lezen en de algemene duidelijkheid.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Veldman, M.A. |
Degree programme: | Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) |
Differentiation route: | None [Bachelor AOLB] |
Date Deposited: | 27 Jun 2025 13:37 |
Last Modified: | 27 Jun 2025 13:37 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5182 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |