Bakker, Frederique (2025) Studiemogelijkheden op het hbo bij verschillende havo-profielen. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Bachelorwerkstuk-Frederique-Bakker.pdf Download (369kB) | Preview |
Abstract
Dit verslag onderzocht de vier profielrichtingen van de havo en de bijbehorende vervolgopleidingen. In de afgelopen vijf jaar is het profiel Economie en Maatschappij (EM) het meest gekozen op de havo, maar het is niet bekend hoeveel meer keuzemogelijkheden dit profiel biedt ten opzichte van de andere profielen. De mate van toegang die de profielen bieden tot vervolgopleidingen werd onderzocht aan de hand van de volgende onderzoeksvragen: ‘In hoeverre biedt elk havo-profiel toegang tot vervolgopleidingen in het hoger onderwijs?’ en ‘In hoeverre verschilt de toegang tot een vervolgopleiding per interessegebied van de havo-profielen?’ Voor dit onderzoek is gebruikgemaakt van informatie van de website www.123studiekeuze.nl. Om te bepalen hoeveel vervolgopleidingen mogelijk zijn per profiel, werden deze geanalyseerd per interessegebied, en zijn de verschillen tussen de profielen en combinaties van profielen en vakken in kaart gebracht. Met het profiel Natuur en Techniek (NT) heb je directe toegang tot de meeste vervolgopleidingen (96%), en met het profiel Cultuur en Maatschappij (CM) tot de minste (70%). Voor bijna alle interessegebieden bieden de profielen NT en Natuur en Gezondheid (NG) de meeste keuzemogelijkheden voor vervolgopleidingen. Met het profiel CM heb je in alle domeinen de minste keus aan vervolgopleidingen. Met de resultaten van dit onderzoek kunnen decanen en studieadviseurs beter advies geven aan leerlingen over hun profielkeuze, omdat er nu een duidelijk overzicht is van de beschikbare opties. Voor vervolgonderzoek is het nuttig en interessant om te onderzoeken of de profielen die de meeste keuzemogelijkheden bieden voor vervolgopleidingen, ook daadwerkelijk het vaakst gekozen worden door leerlingen
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Warrens, M.J. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Onderwijskunde [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 27 Jun 2025 13:40 |
Last Modified: | 27 Jun 2025 13:40 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5184 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |