Nienhuis, Merel (2025) Waarom zijn hoger opgeleiden duurzamer? De rol van mondiale identiteit uitgelegd. Bachelor thesis, Sociology.
|
Text
UploadversieNienhuisS5233976.pdf Download (2MB) | Preview |
Abstract
Aangezien er wereldwijde milieuproblemen zijn, is het stimuleren van duurzaam consumentengedrag een belangrijke opdracht. Eerder onderzoek laat zien dat hoger opgeleiden meer duurzaam consumeren en dat sociaalpsychologische verklaringen hierin een rol spelen. Mondiale identiteit is daarbij geïntegreerd in bestaande sociaalpsychologische verklaringen, waardoor dit aanleiding geeft tot een theoretische uitbreiding over de exacte rol van mondiale identiteit (O'Neill & Hulme, 2009). Dit onderzoek richt zich daarom op de rol van mondiale identiteit als mogelijke verklaring voor de verschillen in duurzaam consumptiegedrag. Aan de hand van een kwantitatieve analyse is onderzocht of mondiale identiteit het verband tussen opleidingsniveau en duurzaam gedrag medieert. De gebruikte data is afkomstig uit het LISS-panel met een steekproef van Nederlandse volwassenen. De gegevens zijn verzameld via verschillende online vragenlijsten binnen het LISS-panel, een longitudinaal panelonderzoek waarin respondenten elke maand vragenlijsten voor zich krijgen. Niet alle respondenten krijgen dezelfde vragenlijsten, omdat het panel verschillende onderwerpen afdekt en de vragen over meerdere doelgroepen worden verdeeld om de belasting per respondenten te beperken. Uiteindelijk zijn er 812 respondenten in de analyse terecht gekomen. De data is geanalyseerd met behulp van lineaire regressiemodellen, waarbij is gecontroleerd voor geslacht, leeftijd en inkomen. De resultaten bevestigen dat hoger opgeleiden vaker duurzaam consumentengedrag vertonen. Ook blijkt dat hoger opgeleiden gemiddeld een sterkere mondiale identiteit hebben en dat mensen met een sterkere mondiale identiteit meer duurzaam consumeren. Echter, mondiale identiteit blijkt het verband tussen opleidingsniveau en duurzaam gedrag niet te verklaren. Hoewel de afzonderlijke relaties aanwezig zijn, is er geen sprake van een mediatie-effect. Deze bevinding wijst erop dat mondiale identiteit een belangrijk effect heeft op zowel opleiding als duurzaam consumptiegedrag, maar dat er andere factoren zijn die de relatie tussen de twee sterker kan verklaren. Vervolgonderzoek wordt daarom aangeraden om andere mechanismen te onderzoeken. Daarnaast tonen de resultaten het belang van sociaal factoren in het benaderen van duurzaamheid, zoals verbondenheid en verantwoordelijkheid. Door deze factoren mee te nemen in nieuw beleid kan duurzaam consumptiegedrag effectiever gestimuleerd worden.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Smaniotto, R.C. |
Degree programme: | Sociology |
Differentiation route: | None [Bachelor Sociology] |
Date Deposited: | 27 Jun 2025 13:42 |
Last Modified: | 27 Jun 2025 13:42 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5185 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |