Middelkamp, Chantal (2025) Een scopingreview naar de opbrengsten van werkvormen binnen participerend actiegericht jongerenonderzoek (PAJO): met als doel jongeren die in armoede leven een stem te geven. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
bachelor-thesis--Chantal-Middelkamp--s5223512.pdf Download (553kB) | Preview |
Abstract
Het doel van participerend actiegericht jongerenonderzoek (PAJO) is om gemarginaliseerde jongeren een stem te geven, door hen de positie van medeonderzoeker te geven. De 115 duizend jongeren die in armoede leefde in 2023 in Nederland, is een van die groepen. Wanneer PAJO ingezet wordt, is het noodzakelijk om te weten welke werkvormen beschikbaar zijn, wat het doel is, wat de ervaringen van jongeren zijn, wat de beperkingen van de werkvormen en PAJO in het algemeen zijn, en wat positionaliteit inhoudt en hoe het gebruikt wordt. Een overzicht van beschikbare werkvormen bestaat niet, daarom wordt in deze scopingreview een gevormd op basis van de volgende vraag: Wat zijn de opbrengsten van de werkvormen binnen participerend actiegericht jongerenonderzoek (PAJO) die worden ingezet onder jongeren (0-18) die in armoede leven? Na selectie, door middel van Rayyan, zijn 25 artikelen gebruikt voor analyse. De volgende elementen zijn geëxtraheerd: doelgroep, werkvorm met het doel, ervaringen van jongeren, beperkingen van PAJO en de specifieke werkvorm, en positionaliteit. Het verzamelen van beeldmateriaal, focusgroepen en creatieve methoden, zijn de meest gebruikte werkvormen. Het hoofddoel was het verzamelen van perspectieven van jongeren. De ervaringen van jongeren met betrekking tot de werkvormen zijn vrijwel niet beschreven. De genoemde beperkingen, gingen voornamelijk over PAJO in het algemeen. Positionaliteit werd op verschillende manieren gerapporteerd, maar ontbrak in negen artikelen. Implicaties voor het gebruik van PAJO zijn het toepassen van positionaliteit en het monitoren van de ervaringen van jongeren. Toekomstig onderzoek zou zich moeten focussen op twee leeftijdscategorieën, 0-12 en 18-25, aangezien op dit moment van deze groepen weinig tot geen overzicht beschikbaar is.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Zijlstra, A.E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 27 Jun 2025 13:44 |
Last Modified: | 27 Jun 2025 13:44 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5186 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |