Javascript must be enabled for the correct page display

Online Samenwerkend Leren en Leerervaring: Het Effect van Groepscohesie in een Online Leeromgeving

Kleijnen, Boubka (2021) Online Samenwerkend Leren en Leerervaring: Het Effect van Groepscohesie in een Online Leeromgeving. Bachelor thesis, Psychology.

[img]
Preview
Text
Online Samenwerkend Leren en Leerervaring Het Effect van Groepscohesie in een Online Leeromgeving.pdf

Download (641kB) | Preview

Abstract

Het afgelopen jaar was de wereld in de ban van het COVID-19 virus, waardoor veel schoolinstanties over gegaan zijn naar online lesgeven. De vraag is of dit wel even effectief is voor studenten wanneer leren in groepsverband moet plaatsvinden. Er is al veel onderzoek gedaan naar Samenwerkend Leren en het positieve verband dat het heeft met de leerervaring. Daarentegen is er nog maar weinig onderzoek gedaan naar het feit of dit in een online leeromgeving ook zo geldt. In dit onderzoek is gekeken naar het effect van groepscohesie op het verband tussen Computer Ondersteund Samenwerkend Leren en de leerervaring. Bachelorthese studenten zijn gevraagd een online-vragenlijst in te vullen die ingaat op de groepscohesie, samenwerking en leerervaring. Hieruit is gevonden dat naarmate er meer Computer Ondersteund Samenwerkend Leren heeft plaatsgevonden er meer leerervaring werd gerapporteerd. Hoewel groepscohesie een duidelijke samenhang liet zien met zowel samenwerking als de leerervaring bleek groepscohesie tegen de verwachting in het verband tussen samenwerking en leerervaring niet te kunnen verklaren. Ook het veronderstelde modererende effect waarbij verwacht werd dat de groepscohesie de relatie tussen samenwerken en leerervaring kan versterken werd niet gevonden. De data wezen eerder op een mediërende rol van samenwerken op de relatie tussen groepscohesie en leerervaring. Vervolgonderzoek naar dit model is gewenst.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Heesink, J.A.M.
Degree programme: Psychology
Differentiation route: None [Bachelor Psychology]
Date Deposited: 15 Jun 2022 11:49
Last Modified: 15 Jun 2022 11:49
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/519

Actions (login required)

View Item View Item