Javascript must be enabled for the correct page display

De rol van evalueren binnen een integraal samenwerkingsverband in de jeugdzorg

Arends, Sanne (2025) De rol van evalueren binnen een integraal samenwerkingsverband in de jeugdzorg. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img] Text
Definitieve-versie-Bachelorwerkstuk-Sanne-Arends---S4477766-.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (574kB)

Abstract

Jeugdzorg in Nederland heeft de afgelopen jaren onder veel druk gestaan en daarom is verandering noodzakelijk. Om dit te bereiken, wordt een geïntegreerde aanpak in de jeugdzorg bepleit. Dit onderzoek richt zich op het evalueren binnen een integraal samenwerkingsverband, met de onderzoeksvraag: ‘Op welke wijze wordt er geëvalueerd tussen de zes organisaties behorende tot het samenwerkingsverband van SIS-JH en wat zijn hierin werkende en belemmerende factoren?’. Om deze vraag te beantwoorden, zijn er vijf interviews afgenomen met beleidsmakers van de deelnemende organisaties, en is er één interview afgenomen met de betrokken gemeente. De resultaten tonen aan dat er een uitgebreide evaluatiestructuur is opgezet binnen deze samenwerking. Er zijn verschillende werkgroepen en overleggroepen opgezet waar evaluaties regelmatig worden uitgevoerd met elk een eigen evaluatiedoel. De respondenten hebben daarnaast allemaal aangegeven dat ze zich voldoende vrij en veilig voelden om op elkaar te reflecteren en elkaar feedback te geven binnen deze werkgroepen, maar de mate hiervan varieerde tussen de respondenten. De volgende werkende factoren kwamen naar voren uit de analyse van de interviews: openheid, flexibiliteit, gezamenlijkheid en communicatie. Echter, de volgende belemmerende factoren kwamen ook naar voren: het niet voldoende doorgeven van informatie voortgekomen uit evaluaties naar de eigen organisatie, niet altijd openstaan voor elkaars expertise tijdens evaluaties en niet volledig vertrouwen hebben in de andere organisaties alvorens en tijdens evaluaties. Deze studie biedt verdere inzichten in evalueren binnen geïntegreerde partnerschappen in de jeugdzorg en vormt een basis voor verder onderzoek.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Lichtwarck-Aschoff, A.
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 01 Jul 2025 10:50
Last Modified: 01 Jul 2025 10:50
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5190

Actions (login required)

View Item View Item