Javascript must be enabled for the correct page display

De rol van motivatie en gender in ervaringen met bèta en techniek

Groot, Sophie de (2025) De rol van motivatie en gender in ervaringen met bèta en techniek. Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
250530DeGrootMA-these.pdf

Download (569kB) | Preview

Abstract

Wereldwijd is er groeiende bezorgdheid over het lage aantal studenten dat kiest voor een studie in Science, Technology, Engineering en Mathematics (STEM), in het Nederlands ook wel ‘bèta en techniek’ genoemd. Het stimuleren van de belangstelling van leerlingen voor een carrière in deze richtingen wordt gezien als een belangrijk doel binnen het onderwijs in deze vakgebieden. Deze studie onderzoekt de relatie tussen eerdere ervaringen in bèta en techniek en de waargenomen waarde van leerlingen uit het voortgezet onderwijs. In totaal is de vragenlijst door 44 havo en vwo-leerlingen ingevuld. Uit een enkelvoudige regressieanalyse bleek dat leerlingen die meer eerdere abstracte ervaringen hebben met bèta en techniek, zoals het kijken naar informatieve programma’s over dit vakgebied, een hogere waargenomen waarde in bèta en techniek rapporteren. Abstracte ervaringen, intrinsieke motivatie en geïdentificeerde motivatie bleken significante voorspellers te zijn van de waargenomen waarde van leerlingen in bèta en techniek. Een meervoudige regressieanalyse van abstracte ervaringen en de waargenomen waarde toonde dat het model significant was, maar dat de relatie tussen abstracte ervaringen en waargenomen waarde niet gemodereerd werd door gender. Een tweede meervoudige regressieanalyse toonde aan dat de gezamenlijke interactie van intrinsieke en geïdentificeerde motivatie een significante bijdrage leverden. Maar de afzonderlijke interacties lieten geen significante moderatie-effecten zien. Keywords: bèta en techniek, waargenomen waarde, eerdere ervaringen, motivatie, gender, voortgezet onderwijs

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Strijbos, J.W.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 01 Jul 2025 10:58
Last Modified: 01 Jul 2025 10:58
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5191

Actions (login required)

View Item View Item