Javascript must be enabled for the correct page display

Kritisch denken in het burgerschapsonderwijs in het mbo: de conceptualisering en benadering van docenten

Kemker, Jade (2025) Kritisch denken in het burgerschapsonderwijs in het mbo: de conceptualisering en benadering van docenten. Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Scriptie.pdf

Download (607kB) | Preview

Abstract

In het kader van toenemende maatschappelijke complexiteit groeit de urgentie voor burgerschapsonderwijs waarin kritisch denken een belangrijke rol vervult. Tegelijkertijd blijven er zorgen bestaan over de kwaliteit van het burgerschapsonderwijs, ook binnen het middelbaar beroepsonderwijs (mbo), en is het onduidelijk hoe kritisch denken daarin is geïntegreerd. Dit kwalitatieve onderzoek heeft als doel inzicht te bieden in de wijze waarop mbo-docenten kritisch denken conceptualiseren en trachten te bevorderen bij studenten binnen hun burgerschapslessen. Op basis van semigestructureerde interviews met docenten en een analyse van hun lesmaterialen laat de thematische analyse zien dat er sprake is van variatie in opvattingen en (pedagogisch-)didactische benaderingen. De bevindingen benadrukken de noodzaak van een gedeelde, expliciete visie op kritisch denken en burgerschap, evenals systematische (docent)professionalisering, om het stimuleren van kritisch denken binnen het mbo-burgerschapsonderwijs te versterken en te harmoniseren. Dergelijke inspanningen kunnen bijdragen aan een betere aansluiting bij wettelijke kaders en maatschappelijke verwachtingen ten aanzien van kritische en verantwoordelijke burgers.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Mascareno Lara, M.N.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 02 Jul 2025 09:20
Last Modified: 02 Jul 2025 09:20
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5192

Actions (login required)

View Item View Item