Nijboer, Rixt (2025) Soorten kennis en cognitieve processen in NaSk-toetsen in de onderbouw van het vmbo. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
BachelorwerkstukRixtNijboerS5357381.pdf Download (339kB) | Preview |
Abstract
Het doel van dit onderzoek is inzicht krijgen in de soorten kennis en cognitieve processen die getoetst worden op NaSk-toetsen van de verschillende leerwegen in het vmbo. Er is een multiple-case study uitgevoerd waarbij de toetsen van lesmethode Nova NaSk voor leerjaar 1/2 van vmbo-bk en vmbo-kgt zijn onderzocht. De toetsen zijn geanalyseerd aan de hand van de herziene taxonomie van Bloom. Elke poetsvraag heeft een code toegekend gekregen voor een kennissoort en een soort cognitief proces. Vervolgens is gekeken hoe vaak de soorten kennis en cognitieve processen voorkomen en in welke mate dit verschilt tussen de diverse lesmethodes. Hieruit bleek dat bij beide methodes voornamelijk lagere orde cognitieve processen worden getoetst. Daarnaast kwam naar voren dat bij vmbo-bk vooral feitenkennis voorkwam en bij vmbo-kgt voornamelijk conceptuele kennis. Hierbij is een significant verschil gevonden wat betreft de kennissoorten tussen de lesmethodes.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Korpershoek, H. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 02 Jul 2025 09:12 |
Last Modified: | 02 Jul 2025 09:12 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5193 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |