Javascript must be enabled for the correct page display

De samenhang tussen scaffolding en cognitieve betrokkenheid in de klas: Ontwikkeling van een observatie-instrument voor het didactisch handelen van de leerkracht bij leerlingen met een ondersteuningsbehoefte

Six Dijkstra, Madeleine (2025) De samenhang tussen scaffolding en cognitieve betrokkenheid in de klas: Ontwikkeling van een observatie-instrument voor het didactisch handelen van de leerkracht bij leerlingen met een ondersteuningsbehoefte. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
Bachelorwerkstuk5179726MadeleineSixDijkstra.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (584kB)

Abstract

In dit onderzoek is gekeken naar hoe leraren scaffolding toepassen bij leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften en hoe dit samenhangt met hun cognitieve betrokkenheid tijdens de les. Hiervoor is een observatie-instrument ontwikkeld dat gedragingen van zowel de leraar als de leerling in kaart brengt. Scaffolding werd opgesplitst in didactische en participatieve ondersteuning. Cognitieve betrokkenheid werd gemeten aan de hand van actieve participatie en vraaggedrag van leerlingen. In een pilotstudie is het instrument getest tijdens een korte observatie van de instructiefase van een les, waarbij gedrag elke 30 seconden werd gecodeerd. De betrouwbaarheid van het instrument was beter dan de vooraf vastgestelde norm: een overeenstemming van 0,83 wanneer minimaal vier van de zes observatoren hetzelfde gedrag codeerden. Er werd een matige positieve correlatie gevonden tussen scaffolding en cognitieve betrokkenheid (ρ = .42, p = .055), vooral tussen didactische ondersteuning en actieve participatie. Participatieve ondersteuning liet weinig samenhang zien met betrokkenheid. Vraaggedrag kwam weinig voor, mogelijk doordat de instructiefase weinig ruimte bood voor eigenaarschap van leerlingen. De resultaten wijzen erop dat inhoudelijke ondersteuning door de leraar sterker samenhangt met denkprocessen van leerlingen dan enkel het stimuleren van participatie. Het ontwikkelde instrument biedt een waardevolle basis voor vervolgonderzoek en reflectie in de praktijk.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Steen, S. van der
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 02 Jul 2025 08:02
Last Modified: 02 Jul 2025 08:02
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5196

Actions (login required)

View Item View Item