Bresser, Bram (2025) How the Diagnosis of Giftedness Shapes Students’ Self-Perception in Inclusive School Settings: A Systematic Literature Review. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
DEF-Thesis-Bram-2025.pdf Download (437kB) | Preview |
Abstract
Deze systematische literatuurstudie onderzoekt hoe de diagnose van hoogbegaafdheid de zelfperceptie van hoogbegaafde leerlingen beïnvloedt binnen inclusieve onderwijsomgevingen. Hoewel de diagnose van hoogbegaafdheid vaak als positief wordt beschouwd, blijven de effecten ervan op de zelfperceptie van deze leerlingen onduidelijk. In dit onderzoek is een systematische literatuurstudie uitgevoerd waarbij acht studies, gepubliceerd tussen 2005 en 2023, zijn geselecteerd op basis van vooraf vastgestelde inclusie- en exclusiecriteria. Deze studies zijn vervolgens gescreend en geanalyseerd met behulp van een thematische analyse. De resultaten onthullen drie overkoepelende thema’s: (1) de diagnose van hoogbegaafdheid als neutrale of positieve invloed op academische zelfperceptie, (2) de diagnose als gemengde invloed op het sociaal-emotionele domein van zelfperceptie en (3) de diagnose als invloed op de lange termijn op de zelfperceptie. Daarnaast wijzen de resultaten op mogelijke modererende factoren, zoals het niveau van hoogbegaafdheid, profielen van emotionele intelligentie (EI), ADHD, relaties met leeftijdsgenoten en druk vanuit ouders of leraren. Deze factoren kunnen de manier waarop de diagnose de zelfperceptie van hoogbegaafde leerlingen beïnvloedt, mede bepalen. Hoewel de diagnose van hoogbegaafdheid de academische zelfperceptie kan versterken en onderwijskansen kan bieden, kan het ook bijdragen aan sociaal-emotionele problemen. Deze variërende resultaten onderstrepen de complexe rol van de diagnose van hoogbegaafdheid en wijzen op het belang van een meer persoonlijke en ondersteunende onderwijsaanpak.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Tan, R. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 02 Jul 2025 08:01 |
Last Modified: | 02 Jul 2025 08:01 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5197 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |