Knijff, Lisanne (2025) Cognitieve voorspellers van technische leesvaardigheid bij eentalige en meertalige leerlingen. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).
|
Text
BachelorwerkstukL.Knijff4769597.pdf Download (663kB) | Preview |
Abstract
Aangezien leesvaardigheid steeds meer onder druk komt te staan, is het van essentieel belang om cognitieve voorspellers van leesontwikkeling te begrijpen, zeker als het gaat om een diverse samenleving. Deze studie onderzoekt in hoeverre fonemisch bewustzijn (FB) en benoemsnelheid (RAN) technische leesvaardigheid voorspellen bij eentalige en meertalige Nederlandse basisschoolkinderen. De hypothese was dat er verschillen tussen de groepen zouden zijn, maar deze werden niet als significant verwacht. Op basis van gegevens van 172 leerlingen in de leeftijd van 7 tot 13 jaar, werd FB, RAN en woordlezen gemeten met gestandaardiseerde Nederlandse testen, respectievelijk de FAT-R, CB&WL, en EMT/De Klepel-R. Uit de resultaten blijkt dat zowel FB als RAN significante voorspellers zijn van technische leesvaardigheid in beide groepen. Er werden slechts kleine, niet significante groepsverschillen gevonden. Eentalige leerlingen scoorden iets hoger op FB (M= 45.16 vs. M = 42.00), terwijl meertalige leerlingen beter presteerden op alfanumerieke RAN-taken (M = 46.75 vs. M = 46.38). Ook de modertatie-analyse toonde geen bewijs dat meertaligheid invloed heeft op de voorspellende relatie tussen FB, RAN en technische leesvaardigheid.
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Groot, B.J.A. de |
Degree programme: | Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) |
Differentiation route: | None [Bachelor AOLB] |
Date Deposited: | 02 Jul 2025 07:54 |
Last Modified: | 02 Jul 2025 07:54 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5201 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |