Javascript must be enabled for the correct page display

De rol van continue benoemsnelheid op begrijpend lezen: Een onderzoek naar de mediërende rol van technisch lezen in groep 4 en 5 van het primair basisonderwijs

Wesselink, Seline (2025) De rol van continue benoemsnelheid op begrijpend lezen: Een onderzoek naar de mediërende rol van technisch lezen in groep 4 en 5 van het primair basisonderwijs. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img]
Preview
Text
BachelorwerkstukSWS4845951-Versie5.pdf

Download (971kB) | Preview

Abstract

Inleiding: De afname van leesbegrip onder Nederlandse basisschoolleerlingen baart zorgen over het onderwijs. Daarom is het belangrijk om de onderliggende cognitieve voorspellers van leesbegrip te onderzoeken. Een van deze voorspellers is Rapid Automized Naming (RAN). Eerder onderzoek heeft aangetoond dat RAN, aanvankelijk gekoppeld aan technisch lezen en dyslexie, ook indirect van invloed is op het leesbegrip. Deze studie onderzoekt het verband tussen RAN en leesbegrip in groep 4 en 5, inclusief de rol van het lezen van technische woorden in deze relatie. Methode: Er werd een cross-sectionele studie uitgevoerd onder 62 leerlingen van vijf scholen in Friesland en Groningen. Er werden vier gestandaardiseerde Nederlandse toetsen gebruikt: technisch lezen werd gemeten met de EMT- en monosyllabische woordleestaken. De scores voor leesbegrip kwamen van de Cito-toets van het schoolvolgsysteem, terwijl RAN werd beoordeeld met de CB&WL-toets. Correlatie- en mediatieanalyse werden gebruikt om de veronderstelde verbanden tussen RAN en leesbegrip, en de intermediaire rol van het lezen van woorden, te onderzoeken. Resultaten: Beschrijvende statistieken laten geen grote verschillen zien tussen groep 4 en 5. Correlaties bevestigen de veronderstelde relaties tussen RAN, technisch lezen en leesbegrip. Mediatieanalyses lieten zien dat het lezen van technische woorden de effecten van RAN op leesbegrip volledig mediëren. Discussie: Deze studie toonde aan dat RAN verband houdt met leesbegrip door het effect ervan op technisch lezen in groep 4 en 5. RAN-vaardigheden waren vergelijkbaar tussen de groepen en sneller benoemen voorspelde betere leesvaardigheden. Deze bevindingen ondersteunen vroege signalering en gerichte leesinterventies die rekening houden met individuele verschillen in benoemssnelheid en technisch leesvermogen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Groot, B.J.A. de
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 02 Jul 2025 07:51
Last Modified: 02 Jul 2025 07:51
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5203

Actions (login required)

View Item View Item