Javascript must be enabled for the correct page display

Gedeelde visies, gedeelde successen: Beleidsmedewerkers over integraal samenwerken in de jeugdhulp

Amstel, Vera van (2025) Gedeelde visies, gedeelde successen: Beleidsmedewerkers over integraal samenwerken in de jeugdhulp. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img] Text
BachelorwerkstukVeravanAmstelS4170571.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (626kB)

Abstract

Uit eerder onderzoek blijkt dat integraal samenwerken een mogelijke oplossing biedt voor de gefragmenteerde jeugdhulp in Nederland. Tegelijkertijd blijkt de implementatie van dergelijke samenwerking in de praktijk complex. Deze studie onderzoekt de gedeelde visie van beleidsmedewerkers op integraal samenwerken binnen het samenwerkingsverband SIS-JH, en brengt in kaart welke succes- en belemmerende factoren zij daarbij ervaren. De centrale onderzoeksvraag luidt: ‘Wat is de gedeelde visie van beleidsmedewerkers binnen SIS-JH op integraal samenwerken in de jeugdhulp, en welke succes- en belemmerende factoren identificeren zij ten aanzien van een succesvolle samenwerking?’ Deze vraag is onderzocht aan de hand van een kwalitatieve, cross-sectionele casestudie, waarbij zes semi-gestructureerde interviews zijn afgenomen met beleidsmedewerkers uit verschillende organisaties binnen SIS-JH. De deelnemers zijn geselecteerd via doelgerichte steekproef (purposive sampling), en de data zijn geanalyseerd met behulp van inductieve codering en thematische inhoudsanalyse. Uit de resultaten blijkt dat de respondenten een gedeelde visie hanteren waarin een systemische benadering centraal staat: het kind, het gezin en hun bredere leefomgeving worden gezamenlijk benaderd vanuit meerdere domeinen. Een gedeelde visie wordt gezien als het belangrijkste element voor succesvolle samenwerking, naast gezamenlijke doelen, wederzijds vertrouwen en duidelijke rolverdelingen. Als belangrijkste succesfactoren worden genoemd: de werkwijze binnen SIS-JH (waaronder de inzet van JOS’ers en OJG’ers en het gebruik van verklarende analyses), sterk onderling commitment, het delen van expertise, open communicatie en het waarborgen van continuïteit in de hulpverlening. Tegelijkertijd signaleren beleidsmedewerkers verschillende belemmeringen, zoals beperkte capaciteit, financiële druk, verschillen in organisatieculturen en motivatie, en externe invloeden, bijvoorbeeld vanuit gemeenten. Deze factoren kunnen de gelijkwaardigheid en effectiviteit van de samenwerking onder druk zetten. De bevindingen onderstrepen het belang van gedeeld eigenaarschap, structurele afstemming en gerichte investeringen in samenwerking op alle niveaus. Toekomstig onderzoek zou zich kunnen richten op de perspectieven van uitvoerende professionals, jeugdigen en ouders. Praktische aanbevelingen omvatten het versterken van vaardigheden in het toepassen van verklarende analyses, het verbeteren van interprofessionele communicatie en het bevorderen van gelijkwaardige samenwerking tussen alle betrokken partijen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Lichtwarck-Aschoff, A.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 02 Jul 2025 07:48
Last Modified: 02 Jul 2025 07:48
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5204

Actions (login required)

View Item View Item