Javascript must be enabled for the correct page display

Wie is de leerling achter het uitstroomprofiel arbeid, en wat zijn sleutels tot succes?

Stroo, Maria Johanna (2025) Wie is de leerling achter het uitstroomprofiel arbeid, en wat zijn sleutels tot succes? Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
Uiteindelijke-versie-29-juni.pdf

Download (661kB) | Preview

Abstract

Deze studie onderzoekt hoe onderwijsprofessionals leerlingen kenmerken die het “arbeid”-gerichte onderwijstraject volgen binnen het voortgezet speciaal onderwijs. Het doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in deze kenmerken en om vast te stellen welke factoren hun succes in het onderwijs bevorderen of belemmeren. De centrale onderzoeksvraag luidt: Welke kenmerken van leerlingen in dit traject, zoals geïdentificeerd door onderwijsprofessionals, dragen bij aan of belemmeren het succes in het onderwijs? Er is gebruikgemaakt van een kwalitatief onderzoeksdesign. Vijftien semigestructureerde interviews zijn afgenomen met onderwijsprofessionals die werkzaam zijn in het voortgezet speciaal onderwijs. Door middel van thematische analyse zijn terugkerende thema’s geïdentificeerd in hoe deze professionals de leerlingen zien en ondersteunen. Vervolgens zijn de bevindingen vergeleken met bestaande wetenschappelijke literatuur. De resultaten laten zien dat cognitieve beperkingen, een lage intrinsieke motivatie, een grote sociaal-emotionele ondersteuningsbehoefte en de aanwezigheid van een autismespectrumstoornis veelgenoemde leerlingkenmerken zijn van leerlingen in het arbeid-gerichte onderwijstraject. Daarnaast werden omgevingsfactoren, zoals een instabiele thuissituatie en beperkte stageplaatsen, genoemd als belemmeringen. Factoren die het succes bevorderen zijn ondersteunende relaties, structuur op school, zelfinzicht en samenwerking met externe partners. Concluderend blijkt dat succes in het onderwijs voor leerlingen die het arbeid-gerichte onderwijstraject binnen het voortgezet speciaal onderwijs volgen, niet alleen wordt bepaald door individuele eigenschappen. Hun succes hangt in sterke mate af van de mate waarin zij op maat gemaakte ondersteuning ontvangen, zich gezien en gehoord voelen en toegang krijgen tot betekenisvolle, goed begeleide praktijkervaringen. Om een succesvolle overgang naar werk te ondersteunen, zou het onderwijssysteem moeten investeren in professionele relaties, interprofessionele samenwerking en de ontwikkeling van praktische sociale vaardigheden. Een beperking van dit onderzoek is dat uitsluitend het perspectief van professionals is meegenomen; het integreren van de stem van de leerling zou een completer beeld geven. Toekomstig onderzoek zou daarom ook diepte-interviews met de leerlingen zelf moeten omvatten om hun perspectief te achterhalen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Ritzema, E.S.
Degree programme: Pedagogical and Educational Sciences
Differentiation route: Other [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences]
Date Deposited: 02 Jul 2025 07:47
Last Modified: 02 Jul 2025 07:47
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5205

Actions (login required)

View Item View Item