Vries, Joy de (2025) De ervaren Teacher Self-Efficacy en Collective Teacher Efficacy in de interactie met kwetsbare leerlingen. Master thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
|
Text
Masterthesis.JoyDeVries.S6138934.pdf Download (1MB) | Preview |
Abstract
Leerkrachten krijgen steeds vaker te maken met kwetsbare leerlingen, terwijl de druk om passende ondersteuning te bieden toeneemt (Inspectie van Onderwijs, 2021; Jobling & Vincent, 2015). Door de ontwikkeling van inclusief onderwijs zal die druk vermoedelijk verder toenemen (Brands & Schyns, 2025). Teacher Self-Efficacy (TSE) en Collective Teacher Efficacy (CTE) – het individueel en gezamenlijke vertrouwen in eigen kunnen – lijken hierin een cruciale rol te spelen (Bolhaar et al., 2018; Caprara et al., 2006). Toch is er nog weinig bekend over de specifieke context waarin deze overtuigingen tot stand komen en hoe leerkrachten en schoolteams dit ervaren (Barni et al., 2019, Skaalvik & Skaalvik, 2016; Zee et al., 2017). Dit kwalitatieve onderzoek maakt gebruik van semigestructureerde interviews (N=12) en twee focusgroepen (N=8). De resultaten tonen dat TSE sterk wordt beïnvloed door grote mate van onvoorspelbaarheid, vooral bij extreem leerlinggedrag en wisselende onderwijssettingen. Leerkrachten benoemen dat collegiale- en ouderlijke samenwerking een belangrijke rol speelt bij zowel TSE als CTE. CTE blijkt vooral samen te hangen met een gedeelde visie en een breed gedragen verantwoordelijkheidsgevoel. De focusgroepen benadrukken het belang van structurele overlegmomenten en het uitdragen van de schoolvisie. Met oog op het verder implementeren van inclusief onderwijs en het ondersteunen van kwetsbare leerlingen, wordt aanbevolen om als schoolteam te investeren in het concretiseren van de gezamenlijke visie en het systematisch reflecteren. Op die manier kunnen kwetsbare leerlingen binnen inclusieve omgeving passende ondersteuning krijgen en wordt deze verantwoordelijkheid breed gedragen door de school.
Item Type: | Thesis (Master) |
---|---|
Supervisor name: | Kupers, W.E. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Master Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 02 Jul 2025 08:58 |
Last Modified: | 02 Jul 2025 08:58 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5209 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |