Javascript must be enabled for the correct page display

Klaar voor groep 3?

Venema, Nynke (2025) Klaar voor groep 3? Master thesis, Educational Sciences.

[img]
Preview
Text
MasterthesisNynkeVenemaS1630210.pdf

Download (391kB) | Preview

Abstract

Deze masterthesis onderzoekt de relatie tussen schoolbeleid en de inschattingen van leerkrachten met betrekking tot de overgang van kleuters naar groep 3 in het Nederlandse onderwijssysteem. In Nederland blijft meer dan 20% van de basisschoolleerlingen zitten. Onder kleuters gaat het om ongeveer 1 op de 10 kinderen. Ondanks de grote impact van deze beslissing is er weinig bekend over de factoren die hierop van invloed zijn. De keuze om een extra jaar kleuteronderwijs te laten volgen is onderwerp van debat, en scholen hebben autonomie in de manier waarop zij hiermee omgaan, wat leidt tot aanzienlijke verschillen tussen scholen. Hoewel het gebruik van data wordt aangemoedigd bij het nemen van deze beslissing, suggereert eerder onderzoek dat veel keuzes op intuïtie worden gebaseerd. Onderliggende overtuigingen en niet-geoperationaliseerde criteria spelen vaak een rol in dit proces. Dit roept vragen op over de relatie tussen schoolbeleid en de beoordeling van leerkrachten of een kind al dan niet door kan stromen naar groep 3. Om dit te onderzoeken is een kwantitatieve, cross-sectionele studie uitgevoerd onder kleuterleerkrachten in Nederland. Deelnemers kregen een vignet voorgelegd waarin een fictieve leerling werd beschreven, en werd gevraagd in te schatten hoe waarschijnlijk het was dat dit kind zou doorstromen naar groep 3. Daarnaast beantwoordden zij vragen over de aanwezigheid en kenmerken van het schoolbeleid. De studie vond geen significante relatie tussen schoolbeleid en de inschattingen van leerkrachten over doorstroom. Deze bevindingen benadrukken de complexiteit van beslissingen rondom zittenblijven en suggereren dat de aanwezigheid van formeel beleid op zichzelf weinig invloed heeft op de oordelen van leerkrachten in de vroege kindertijd.

Item Type: Thesis (Master)
Supervisor name: Timmermans, A.C. and Deunk, M.I.
Degree programme: Educational Sciences
Differentiation route: Onderwijskunde [Master Educational Sciences]
Date Deposited: 02 Jul 2025 08:56
Last Modified: 02 Jul 2025 08:56
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5210

Actions (login required)

View Item View Item