Prins, Anouk (2025) Een onderzoek naar de ervaringen van jeugdigen, ouders en pedagogisch medewerkers in gezinshuizen over een periode van 1,5 jaar en 2,5 jaar ten aanzien van de uitkomsten ‘kwaliteit van leven’, ‘stabiliteit’ en ‘tevredenheid’. Bachelor thesis, Pedagogical and Educational Sciences.
![]() |
Text
BachelorwerkstukAnoukPrinss5220904.pdf Restricted to Repository staff only Download (432kB) |
Abstract
Jongeren in traditionele residentiële jeugdzorg worden geconfronteerd met verschillende uitdagingen op het gebied van individualisering, stabiliteit en het aangaan van relaties. Als reactie hierop zijn alternatieve residentiële zorgomgevingen ontwikkeld, zoals gezinshuizen. Dit kwalitatieve longitudinale onderzoek richt zich op de ervaringen van jongeren, ouders en professionals binnen twee gezinshuizen (A en B) gedurende een periode van 1,5 en 2,5 jaar. Het richt zich op drie thema's: kwaliteit van leven, stabiliteit en tevredenheid over de geboden zorg. De gegevens zijn verzameld door middel van retrospectieve, semi-gestructureerde interviews. De resultaten wijzen op positievere ervaringen in gezinshuis A in vergelijking met gezinsvormig groepsverblijf B. In gezinshuis A ervaren jongeren een rustige en voorspelbare omgeving, emotionele en praktische ondersteuning en gehechtheid aan professionals. Ze ervaren ook meer autonomie en voelen zich meer gehoord. Jongeren in gezinshuis B zijn daarentegen ontevreden over hun woonsituatie; ze hebben kritiek op zowel de ondersteuning door professionals als de fysieke omgeving. Over het algemeen nemen de levenskwaliteit, stabiliteit en tevredenheid in de loop van de tijd toe. Positieve ontwikkelingen zijn al na 1,5 jaar zichtbaar, vooral in gezinshuis A, waar na 2,5 jaar verdere verbeteringen te zien zijn. Gezinshuis B werd pas na 1,5 jaar geëvalueerd, waardoor uitspraken over de ontwikkeling op langere termijn beperkt zijn. Deze bevindingen benadrukken het belang van een stabiele, veilige en langdurige leefomgeving waar jongeren zich gehoord en gesteund voelen. Investeren in dergelijke residentiële zorgomgevingen is essentieel om het welzijn en de ontwikkeling van jongeren in residentiële zorg te bevorderen. Sleutelwoorden: residentiële jeugdzorg, gezinshuizen, kwaliteit van leven, stabiliteit, tevredenheid
Item Type: | Thesis (Bachelor) |
---|---|
Supervisor name: | Riemersma, Y.G. |
Degree programme: | Pedagogical and Educational Sciences |
Differentiation route: | Orthopedagogiek [Bachelor Pedagogical and Educational Sciences] |
Date Deposited: | 02 Jul 2025 08:54 |
Last Modified: | 02 Jul 2025 08:54 |
URI: | http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5211 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |