Javascript must be enabled for the correct page display

De relatie tussen structuur van de leerkracht en gedragsmatige betrokkenheid van een leerling: een pilotstudie naar een observatie-instrument voor het didactisch handelen van leerkrachten

Honebecke, Evelien (2025) De relatie tussen structuur van de leerkracht en gedragsmatige betrokkenheid van een leerling: een pilotstudie naar een observatie-instrument voor het didactisch handelen van leerkrachten. Bachelor thesis, Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB).

[img] Text
bachelor-werkstuk-Evelien-Honebecke-S4556720.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (435kB)

Abstract

Dit onderzoek richt zich op de ontwikkeling van een observatie-instrument dat inzicht geeft in de relatie tussen de structuur van de leerkracht en het gedrag van leerlingen met ondersteuningsbehoeften. Uit de literatuur blijkt dat structuur een positief effect heeft op betrokkenheid. Op basis van bestaande codeboeken en literatuur is een instrument ontworpen om het gedrag van leerkrachten en leerlingen systematisch te observeren. In een pilotstudie is het instrument getest in een reguliere basisschoolklas. Zes waarnemers beoordeelden 22 fragmenten, waarbij een interbeoordelaarsbetrouwbaarheid van 83% werd bereikt tussen ten minste vier van de zes waarnemers. De resultaten laten een significante positieve correlatie zien tussen het niveau van de structuur van de leerkracht en de gedragsbetrokkenheid van leerlingen (ρ = 0,60, p = 0,003). Het instrument biedt hulpmiddelen voor gebruik in de praktijk. Het kan bijvoorbeeld worden gebruikt in samenwerkingsverbanden met externe ondersteuningsinstanties. Verder testen op grotere schaal wordt aanbevolen.

Item Type: Thesis (Bachelor)
Supervisor name: Steen, S. van der
Degree programme: Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB)
Differentiation route: None [Bachelor AOLB]
Date Deposited: 02 Jul 2025 09:24
Last Modified: 02 Jul 2025 09:24
URI: http://gmwpublic.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/5215

Actions (login required)

View Item View Item